Filmrecensie: Star Wars – The Last Jedi

Star Wars is een van de grootste fandoms in de geekcultuur. De afgelopen twee films keek ik uiteraard in de bioscoop en ik keek al maanden uit naar The Last Jedi. Deze keer was het nog extra speciaal, aangezien ik Star Wars heb gezien in 4DX in Pathé de Kuip in Rotterdam. Hierbij had je de ultieme ervaring voor de film, dus dat wilde ik zeker meemaken. Het is wel een duurder kaartje, maar dat is het zeker waard!

Laten we het eerst hebben over de 4DX-ervaring, want die was echt ontzettend tof en ik wil zeker vaker films meemaken in deze setting. In de bioscoopzaal had je telkens vier stoeltjes naast elkaar. De konden dus meerdere kanten op bewegen, wat zeker tof is tijdens grote gevechten of veldslagen waarin je net als de voertuigen aan het racen bent. Naast de bewegende stoeltjes had je nog een kleine stoot in je rug, kon er lucht uit je rugleuning komen en was er water wat uit de stoel voor je kon komen, maar deze optie kon je ook uit zetten. De stoelen zaten ontzettend lekker, je had een voetensteun en er was een bekerhouder. Het is misschien wat onhandig als je net gaat eten/drinken terwijl je stoel gaat schudden, maar als je het een beetje goed kan timen zou dat geen probleem moeten zijn.

De film zelf. Wauw, wat was die tof! Na het zien van de trailers had ik al veel theorieën gehoord over het verloop van het jaar. Zou Luke of zelfs Rey zich aansluiten bij de Dark Side? Zijn porgs de meest schattige wezentjes in het hele universum (wat uiteraard waar is)? Wie zal er sterven in de film? Ik had ontzettend veel vragen, dus het was heerlijk om eindelijk de film te kunnen aanschouwen. Het verhaal had weer lekker veel actie. Je had de verhaallijn van Rey die in de leer wilde komen bij Luke, je had de rebellen die achterna werden gezeten en Finn die op een geheime missie gaat om de rebellen in veiligheid te brengen. Deze verhaallijnen vulden elkaar goed aan en ik bleef constant geboeid. Rustige conversaties werden gecompenseerd met spannende actiescènes. Die tweeënhalf uur werden echt goed gevuld!

Ik was erg geboeid door de personages die de force bezitten. Zo hadden Rey, Kylo Ren en Luke Skywalker allemaal een strijd in zichzelf. Alle drie de personages hadden een tweestrijd en ondanks hun onderlinge spanningen hadden ze ook begrip voor elkaar. De personages maakten interessante handelingen waar ik zeker verbaasd over was. Ondanks de serieuze laag in de film, was er ook veel ruimte voor humor en heb ik mijn ogen uitgekeken bij alle nieuwe wezentjes die je kon zien in de film (PORGS!).

Ik vond de film supervet en het 4DX-aspect maakte het nog toffer, er waren alleen kleine opmerkingen. Zo waren een aantal gebeurtenissen uit de film die nog iets te vaag bleven. Ik zal niks vertellen aangezien het wat spoilers kunnen zijn, maar de familie Skywalker heeft bij mij wat vraagtekens opgeleverd en een bepaalde liefde was wat geforceerd. Daarbij moesten er meer porgs in de film komen. Ja mensen, ik ben obsessed met deze leuke wezentjes! Het verhaal is bij sommige gevechten wel erg heftig, dus de film zou ik niet echt aanraden voor de wat jongere kijkers onder ons. Ik ben echt heel benieuwd naar de volgende film. De kansen van de rebellen zijn namelijk niet al te groot, dus ik kan niet wachten om erachter te komen wat er verder gaat gebeuren in het Star Wars-universum. De film is zeker aan te raden in 4DX (of 3D, zolang je maar een extra dimensie toevoegt aan de film), dat is zeker het geld dubbel en dwars waard!

May the force be with you!