Filmrecensie: To The Bone

Vorige maand op Netflix kwam To The Bone online, een film over een anorexiapatiënt. Netflix heeft een weg ingeslagen van redelijk heftige series en films (zoals Thirteen Reasons Why). Uiteraard wilde ik deze film kijken, ook omdat ik zelf te maken heb gehad met eetstoornissen (een hele andere vorm dan in de film, hier kan je meer lezen over mijn verhaal). Zou dit verhaal mij kunnen raken?

Ellen (Lily Collins) is een meisje met anorexia. Ze is al meerdere keren behandeld hiervoor, maar vele therapeuten en behandelingen hebben niet geholpen. Haar ouders zijn gescheiden (haar moeder is uit de kast gekomen en verhuisd met haar vrouw) en Ellen heeft nog een zusje. Ze komt bij een dokter terecht die haar in een huis plaatst met andere anorexiapatiënten, in de hoop haar weer gezond te krijgen. Maar Ellen is rebels en is er op uit om nog meer af te vallen. Zou ze weer gezond kunnen worden?

To The Bone is een vrij heftige film en je moet zeker oppassen als je kijkt, zeker als je zelf te maken hebt gehad met een eetstoornis als die van Ellen. De film is heel realistisch, laat de extreme gevallen van anorexia zien en laten zeker hele magere lichamen zien. Hoewel ik een hele andere eetstoornis heb gehad dan de personages in deze film, kon ik wel de angst voor het eten goed herkennen. Het niet willen eten, ja, dat was een punt van herkenning. To The Bone laat goed zien hoe gevaarlijk een eetstoornis kan zien en kan een eyeopener zijn voor pubers die richting een eetstoornis gaan. Het is echt schokkend om te zien hoe mager sommige personages zijn. Ook vond ik het goed dat er ook een jongen in het huis zat die een laag gewicht had, dit liet zien dat ook jongens te maken kunnen hebben met zulke problemen.

Het acteerwerk was echt verschrikkelijk goed. Lily Collins had vroeger ook last van anorexia en speciaal voor deze film is ze ontzettend veel afgevallen, zodat het echt over zou komen. Wat lastig moet dat zijn voor deze actrice! Ze wilde het juist, zodat ze de mensen die de film kijken goed laat zien hoe vreselijk een eetstoornis kan zijn. Alle meiden en de jongen in het huis gaven een goede weergave van mensen met eetstoornissen, je ziet echt wat voor impact zo’n stoornis kan hebben in je leven en dat van anderen. Naast alle heftige scènes, waren er ook hoopvolle, grappige en fijne scènes die lieten zien dat zulke patiënten ook gezonder kunnen worden.

To The Bone is net zoals Thirteen Reasons Why een verhaal met een boodschap. Een waarschuwing voor mensen die willen afvallen en al slank genoeg zijn. Het is zeker een film die door velen gezien moet worden, omdat het een uitstekende weergave is van een eetstoornis. Deze film is ook gemaakt door mensen die een eetstoornis hebben gehad. Een heftige film dus, maar wel eentje die je echt bij zal blijven.