Game of Thrones seizoen 7

Game of Thrones, iedereen is er wild van. Ik heb de afgelopen seizoen enorm genoten van de wereld van Westeros, George R.R. Martin heeft een fantastisch verhaal bedacht en het is ideaal om het te zien op je beeldscherm! Seizoen 7 heb ik de afgelopen tijd ook gezien (gewoon op Ziggo Go, die hebben namelijk alle afleveringen!) en ik heb er genoeg over te vertellen. De makers van de serie hebben niet meer de boeken waar ze inspiratie uit kunnen halen (George R.R. Martin is namelijk nog niet zo ver in het schrijven van de boeken), dus de hele wereld zag nieuw materiaal van Game of Thrones, maar was dat nou zo goed?

Wat ik vooral merkte aan dit seizoen, was dat de makers niet meer nadenken over hoe George het verhaal beschreef. In Game of Thrones was de verrassing juist zo leuk. Personages gaan gewoon eenmaal dood en sterven op het slagveld. In het begin dacht iedereen dat meneer Stark de grote held zou zijn van het verhaal, terwijl hij al in het eerste boek/seizoen stierf. Game of Thrones hoort onverwachts te zijn, wat het erg realistisch maakt (voor zo ver een fantasyserie dat kan zijn). In dit seizoen merkte ik dat de makers heel voorzichtig waren en de belangrijke personages spaarden. Ook al was een groot personage in een situatie waarin er genoeg gevaar is, overleeft deze persoon het. Voorbeeld: in de zesde aflevering gingen tien mensen op pad voor een suïcidale missie, waarvan vijf personages die je al seizoenen hebt gezien, vijf andere soldaten die je nog nooit hebt gezien. Wat gebeurt er? Uiteraard, de vijf onbekende mensen sterven en de rest overleeft de missie. Dit ergerde mij wel, want Game of Thrones moet juist sommige personages op harde wijze neerhalen!

Wat wel mooi aan dit seizoen was, was dat de personages eindelijk wat meer bij elkaar kwamen. De familie Stark komt langzamerhand weer bij elkaar en Jon en Daenerys ontmoeten elkaar ook. Hoewel de afstanden tussen alle personages opeens wat vreemd werden (de white walkers hebben bijvoorbeeld een kleine afstand gelopen, terwijl Jon in de tussentijd haast heel Westeros heeft gezien), is het heel gaaf dat eindelijk de grote spelers in het spel der tronen nader tot elkaar komen. Veel verhaallijnen die eerst uitgespreid werden over heel Westeros, weten nu weer bij elkaar te komen. Er wordt echt gewerkt naar een einde en dat maakt je nog enthousiaster voor het komende seizoen.

Ik vond het erg grappig om te zien dat de fans helemaal laaiend zijn om een bepaald stel in de serie, terwijl dat juist eerder walgelijk werd gevonden bij een ander koppel. Daarbij begon ik langzaam weer een haat te creëren voor Sansa, maar uiteindelijk heb ik haar juist weer toegejuicht. Er zijn dit seizoen weinig doden gevallen, maar de doden die zijn gevallen, wisten mij wel te bevredigen. Daarbij merk je nu eindelijk hoe sterk de white walkers zijn, dat wordt dus echt de grote vijand van de serie! Ik kan dus niet wachten op het laatste seizoen, hoewel ik steeds meer zie hoe de makers de serie willen laten eindigen. Hopelijk weet ik het volgende seizoen vaak verrast te worden door onverwachte wendingen die mij complete mindfucks weten te bezorgen.

Seizoen 8 komt pas in 2019, dus er is nog een lange tijd te gaan voordat de wereld meer ziet van Game of Thrones. Aangezien het nog lang gaat duren, kan je de over een tijdje wat blogjes verwachten over Game of Thrones. Wat? Ik ga weer de hele serie opnieuw kijken en elke keer wanneer ik een blogje over Game of Thrones plaats, een aflevering bespreken in chronologische volgorde. Hierbij bespreek ik de gebeurtenissen in de aflevering, vertel ik wat verschillen met het boek, geef ik nog extra informatie met de boeken van Game of Thrones achter de schermen en analyseer ik bepaalde scènes die belangrijk zijn voor latere momenten in de serie. Zo word je geheugen volledig opgefrist en krijg je meteen alle uitgebreide informatie te horen over de afleveringen. Deze blogjes worden een extra naast de normale blogjes die ik online zet. Mocht je meer willen horen over Game of Thrones? Luister dan vooral naar de podcasts van Lekker Spreken en Een fris en vurig liedje. Lekker Spreken is meer grappig, terwijl Een fris en vurig liedje tot in detail de afleveringen bespreekt en veel theorieën meldt over de serie. Beide podcasts zijn in het Nederlands, dus makkelijk te volgen!

Lijkt je het leuk om de besprekingen van alle afleveringen van Game of Thrones te lezen? Laat het me vooral weten! Ik ga eerst wat blogjes vooruit plannen zodat ik er een hoop op voorraad heb, dan zal ik wekelijks een blogje erover plaatsen. En wat vond jij van Game of Thrones seizoen 7? Meld het vooral in de reacties!