Outcast

Vorig jaar was ik bij een voorpremière van seizoen 6 van The Walking Dead. Hierbij was er een kleine preview van Outcast, een nieuwe horrorserie van één van de makers van The Walking Dead. Er werd mij verteld dat deze serie nog gruwelijker en enger was dan alles wat je ooit zou zien. Mijn nieuwsgierigheid was al snel omhoog komen borrelen, want na een horrorserie als The Walking Dead wil ik alleen maar meer. Afgelopen maand heb ik eindelijk het hele eerste seizoen van Outcast gezien.

Outcast gaat over Kyle Barnes, een man die al vanaf jongs af aan te maken heeft gekregen van demonische bezetenheid. Zijn moeder was eens bezeten en hij kon deze demon uitschakelen, maar daarna is zijn moeder nooit meer hetzelfde geweest. Zijn vrouw heeft hem verlaten samen met zijn dochter en hij is redelijk eenzaam. Hij gaat op zoek naar antwoorden over demonische bezetenheid, wat hem leidt tot een gevaarlijke weg naar misschien wel het einde van de wereld…

Outcast is meteen al bij de eerste scène bloederig, eng en heel spannend. De eerste aflevering draait om een jong jochie die bezeten is door een demon en hoe Kyle dit oplost. Je ziet echt dat de makers de eerste aflevering zo gruwelijk mogelijk wilden maken, want hij was echt doodeng. Mensen die bezeten zijn hebben zulke creepy trekken en zijn zo onvoorspelbaar, je krijgt er echt de rillingen van in je lijf! Na de eerste aflevering gaat de serie wat op een lager pitje zitten en krijg je juist meer informatie over het verleden van Kyle en de andere personages. Af en toe gebeurt er nog iets heftigs en merk je waar de serie naartoe wil gaan. Die oplopende spanning werkte wel (op het einde zeker), maar de serie kan zo nu en dan wat inzakken.

Het engste dat ik ooit heb gezien? Nee, dat kan ik het niet noemen. Toch wist Outcast mij volledig over te nemen en ik werd er helemaal bezeten van (get it?), want het acteerwerk is echt naar behoren en die oplopende spanning maakt de serie ontzettend goed. Kyle heeft geen vredig leventje, maar heeft al veel meegemaakt, zelfs al op jonge leeftijd. De pijn en alle verschrikkingen die hij met zich meedraagt is echt hartverscheurend. Ook het stadje waar het verhaal zich afspeelt is nogal duister, daar zou ik dus niet willen wonen!

Outcast is een redelijk enge horrorserie, maar het kan naar mijn idee nog wel een tikkeltje enger. Ik kijk in ieder geval enorm uit naar het einde van het tweede seizoen, want die laatste scène op het einde van het eerste seizoen vraagt om meer. Laat dat volgende seizoen maar snel komen!