Recensie: 13 minuten

Titel: 13 minuten

Auteur: Sarah Pinborough

Vertaling: Carla Hazewindus

Genre: Thriller, Young Adult

Bladzijdes: 365

ISBN: 9789000355709

Natasha werd op een ochtend levenloos gevonden in een rivier, maar na 13 minuten klopt haar hart weer en leeft ze weer. Ze weet alleen niet wat er is gebeurd voordat ze in het water belandde. Rebecca was vroeger vriendinnen met Natasha, dus zoekt haar op in het ziekenhuis en is erg geshockeerd. De nieuwe vriendinnen van Natasha genaamd Hayley en Jenny zijn dat ook, maar zij weten meer over de avond dat Natasha in de rivier viel. Wat is er precies die avond gebeurd?

Al een hele lange tijd terug hoorde ik over 13 minuten en dat dit boek waarschijnlijk een grote hit gaat worden omdat het zo verschrikkelijk goed is. Ik raakte dus al snel nieuwsgierig, zeker toen ik zag dat dit boek een geweldige cover kreeg in hardcover. Zelfs mensen uit mijn omgeving en zelfs niet-lezers hoorde ik erover praten! Ik kon daarom niet anders dan meteen het boek openen toen ik het in handen had. Ik moest weten of dit boek de hype waard is!

13 minuten is een psychologische thriller die mij enorm heeft verbaasd. Het hele mysterie van de avond van Natasha waarin ze in de rivier belandde maakt je al meteen geboeid. Wat is er toch gebeurd? Door de loop van het verhaal krijg je steeds meer puzzelstukjes, om er langzaam achter te komen wat er is plaatsgevonden. Hoe verder ik kwam, hoe spannender het werd. Ik begon dit boek in de avond en de volgende dag stond ik vroeg op zodat ik het boek uit kon lezen. Ik zat er helemaal in! De schrijfstijl van Sarah Pinborough is vloeiend en weet met gemak spanning te creëren. Halverwege het boek kreeg ik al een eigenaardig gevoel dat iets niet helemaal in de haak was, dus ik werd keer op keer gechoqueerd door een plottwist waardoor ik telkens het verhaal vanuit een andere kant ging bekijken.

Het verhaal komt vanuit verschillende perspectieven. Zo lees je het dagboek van Natasha, lees je over Rebecca en zijn er onderzoeksrapporten van de politie die interviews hebben afgelegd of die verslag doen van het onderzoek naar de zaak rondom Natasha. Hierdoor was er veel variatie in het verhaal, wat ik erg prettig vond. Alle perspectieven waren prettig om te lezen, hoewel ik Natasha en haar vriendinnen Hayley en Jenny maar akelig vond. Het zijn echte barbiepoppen en kunnen heel vals uit de hoek komen. De personages zijn pubers en dat was zeker te merken in hun gedrag. Seks, drugs, alcohol, het wordt erg vaak benoemd. Soms vond ik de beschrijvingen ervan iets te veel van het goede, aangezien de dames totaal niet verstandig waren en hele domme dingen deden.

13 minuten, het is de hype zeker waard. Probeer mij 13 minuten te vertellen over hoe goed dit boek is en ik zal in tijdsnood komen. Dit verhaal is zo goed in elkaar gezet en wist mijn brein haast te exploderen door de mindfucks. Het puberale gehalte had van mij iets lager gemogen, maar voor de rest wist dit boek een diepe indruk op mij achter te laten, vooral door dat fenomenale einde! Excuseert u mij, ik ga even in shock in bed liggen en uren staren naar het plafond totdat ik een beetje ben bijgekomen van dit boek…

Dit boek heb ik mogen ontvangen als recensie-exemplaar van Best of YA in ruil voor een eerlijke recensie, waar ik hen zeer dankbaar voor ben.