Recensie: De jongen van smaragd

Titel: De jongen van smaragd

Auteur: Tais Teng

Genre: Fantasy

Uitgeverij: Miyu Magic Stones

Bladzijdes: 365

ISBN: 9789081085830

De eilanden van Miyu zijn allemaal in de vorm van een sterrenbeeld. Deze eilanden zitten vol magie en Opaal zou heel graag al deze eilanden willen ontdekken. Ze wordt vrienden met Tijgeroog die ook een hekel heeft aan hun klasgenoot Smaragd, een jongen die met een magisch juweel andere mensen hypnotiseert. Wanneer Smaragd door zijn eigen daden wordt versteend door een draak en veranderd in smaragd, worden Opaal en Tijgeroog verbannen van hun eiland. Ze mogen pas terug komen als Smaragd weer is ontsteend, dat kan alleen als ze zijn gewicht in smaragd verzamelen. Dit zijn wel hele kostbare juwelen, dus het wordt een lastige opgave om dit te voltooien…

Toen ik ongeveer tien jaar oud was, had ik een mooie collectie aan edelstenen. Toen Miyu edelstenen uitkwamen ging ik ook snel de site van Miyu bezoeken, die toen veel informatie gaf over de magie achter de edelstenen en alle eilanden van Miyu. Als klein jochie vond ik deze site fantastisch en ik was heel enthousiast toen er een boek van verscheen. Jaren later zag ik dit boek liggen in de Paagman. Ik had het boek vroeger geleend van de bieb, maar ik wilde hem graag herlezen en in bezit hebben. Dit was een nieuwe editie, dus ik was heel benieuwd of ik nieuwe dingen in het verhaal zou ontdekken. Uiteindelijk werd dit een enorme verrassing…

De eilanden van Miyu is een fictieve wereld die ik maar al te graag zou willen bezoeken. Vroeger vond ik alle locaties in het verhaal schitterend en ook nu keek ik mijn ogen uit. Er zijn vele illustraties in dit boek die erg bijzonder zijn. Sommige illustraties zijn voornamelijk getekend en ingekleurd, andere illustraties zijn juist digitaal gemaakt. De ene illustratie is wat mooier dan de ander, maar dat neemt niet weg dat het verhaal echt tot leven komt.

Het verhaal van Opaal is avontuurlijk en sommige eilanden zijn lekker vreemd, maar wel gedetailleerd. Achter elke Miyu-steen schuilt een kracht en een verhaal en de eilanden zijn ook goed uitgewerkt. Zo zijn er bepaalde wezens, bepaalde gebruiken en ook verschillende goden die speciaal zijn bedacht voor dit boek. Op elk eiland waar het reisgezelschap komt beleven ze weer nieuwe avonturen en gaan ze weer snel door naar het volgende eiland. Het verhaal is lekker onverwachts en zeker voor de jonge avonturier is het een groot spektakel!

Als tienjarige lezer eindigde het verhaal na het bezoeken van een paar eilanden. Het verhaal eindige nogal open, ik wilde meer! Ik zat al die jaren te fantaseren over hoe het verhaal verder ging, dus ik was nogal verbaasd toen ik na dit verhaal verder las. Deze nieuwe editie heeft namelijk het vervolg, De reis van het drakenschip! Hierin bezoekt het diverse reisgezelschap de andere eilanden van Miyu, waardoor ik veel meer avonturen beleefde. Geweldig! Het einde was ook heel bevredigend en sloot het verhaal perfect af.

De jongen van smaragd is een verhaal voor jonge lezers, maar kan ook prima worden gelezen door YA-lezers. Tais Teng weet een mooie en aparte wereld te creëren vol magie, bijzondere wezens en edelstenen. Een groot avontuur met een mooie portie fantasy, ideaal voor mensen die graag ronddwalen in een fictieve wereld.