Recensie: De Schreeuwende Wenteltrap (Lockwood & Co. #1)

Titel: De Schreeuwende Wenteltrap (Lockwood & Co. #1)3 Lockwood & Co 1 De Schreeuwende Wenteltrap Jonathan Stroud

Auteur: Jonathan Stroud

Genre: Spanning, Young Adult

Uitgeverij: Luiting-Sijthoff

Bladzijdes: 368

Prijs: 10,00

Lockwood & Co is een klein bureau dat op geesten jaagt. Sinds een lange tijd zijn er veel geesten die huizen onveilig maken en bureaus met getalenteerde geestenjagers proberen de geesten te verjagen. Het kleine bureau bestaat uit Anthony Lockwood, George Cubbins en de nieuwe medewerkster Lucy Carlyle. Wanneer het drietal een klus wil klaren, gaat er veel mis in het huis waar ze een geest proberen te stoppen. Het huis gaat in rook op door brand en Lockwood & Co moet een grote som geld betalen voor de schade. Dit geld kunnen ze alleen bij elkaar schrapen als ze een opdracht accepteren bij het beruchte landhuis Combe Carey Hall, waar al vele mensen zijn gestorven…

Laatst had ik eens zin om flink te gaan griezelen tijdens het lezen van een boek, en Lockwood & Co is hiervoor het juiste boek! Het tweede deel in deze serie is pas uitgekomen en ik besloot het eerste deel te gaan lezen (die nu ook afgeprijsd is!). Ik las voor het slapen gaan, in een donkere kamer met alleen een leeslampje aan en het gespook kon beginnen…

De Schreeuwende Wenteltrap is een heerlijk griezelboek waarbij de haren vaak overeind kunnen gaan staan. Een boek over geesten is behoorlijk spannend en Jonathan Stroud stopt veel angst in dit boek. Vaak heb ik met wat ingehouden adem het boek gelezen, veel situaties waren angstaanjagend en zo beklemmend! Bij dit boek was het bijna een nadeel dat ik een goed verbeeldingskracht had, ik heb hierdoor toch vaak met een brok in mijn keel gezeten tijdens een confrontatie met een geest.

Het boek leest echt vlot, ik had bijna het idee alsof ik een serie keek. Combineer Supernatural, Sherlock en Ghostbusters en dan kom je aardig in de beurt van dit boek! Het gaat niet alleen over het vechten tegen geesten, maar ook het oplossen van bepaalde moorden en misdaden. Geesten gaan niet uit het niets rondspoken in iemands huis! Alle geesten hebben wel een reden voor hun aanwezigheid en daardoor moet het drietal vaak nadenken wat het verhaal achter een geest is. Het was als het ware een hele zoektocht naar de waarheid! Daarbij zijn de personages erg leuk en zit het boek vol met geweldige Britse humor. Ik heb vaak moeten lachen door bijdehante opmerkingen en het gedrag van Lockwood, wat een coole gast is dat zeg! De ontknoping van het boek is ook heel goed gedaan, de verhaallijnen kwamen aan het eind op een geweldige manier bij elkaar.

De informatie over geesten is heel uitgebreid. Jonathan Stroud heeft goed nagedacht over geesten, bepaalde soorten, voorwerpen die geesten kunnen verdrijven en meer. Aan het eind van het boek kan je zelfs een nauwkeurige woordenlijst vinden met allemaal begrippen die gaan over geesten. Je ziet maar dat Stroud veel aandacht heeft besteedt aan de achtergrondinformatie! De geesten zijn op een bepaald punt in het verleden zo agressief geworden en als lezer ben je erg nieuwsgierig naar de bron van al het gespook. Veel geestenbureaus proberen hier ook achter te komen. Ik heb zo het idee dat ons drietal steeds dichterbij de bron van het gespook zal komen en dat er nog veel gevaren zullen zijn voor Lockwood & Co… Het vervolg wil je zeker gaan lezen na het lezen van De Schreeuwende Wenteltrap!