Recensie: De val van Scribopolis – boek 2 (De kleine Odessa #4)

Titel: De val van Scribopolis – boek 2 (De kleine Odessa #4)

Auteur: Peter van Olmen

Uitgeverij: Van Halewyck

Bladzijdes: 471

ISBN: 978946316936

Odessa is teruggekomen in Scribopolis, maar alles is volledig veranderd. De stad word geregeerd door de vijand van Odessa en de stad zit vol met bolhoedmannen. De toekomst van alle schrijvers en van alle boeken ligt in de handen van Odessa, maar hoe kan ze haar stad redden als niemand meer het vertrouwen in haar heeft? Odessa moet Boekus vinden zodat ze alle problemen kan oplossen, maar Scribopolis is een onveilige plek geworden waar niemand zijn creatieve geest kan uiten. Kan Odessa Scribopolis redden?

De kleine Odessa is een boek dat ik in mijn jeugd heb verslonden. Jaren later is er nu een hele boekenserie. De afgelopen weken kon je al recensies lezen over de eerste drie delen in deze serie, nu heb ik dan eindelijk het slotdeel gelezen. Na het derde deel kon ik niet wachten om achter het einde te komen, dus ik heb zo snel mogelijk dit boek verslonden.

De val van Scribopolis – boek 2 is een boek waar het lot van de boekenstad wordt bezegeld. Odessa komt terecht in een Scribopolis die volledig in verval is geraakt en zij is de enige die dit recht kan zetten. Dit is alleen een moeilijke opdracht, aangezien niemand Odessa kan vertrouwen. Ze wordt gezien als verrader en iedereen denkt dat zij met de vijand samenspant. Odessa heeft het zwaar, maar is moedig en doet er alles aan om Scribopolis te redden. Als lezer krijg je echt respect voor Odessa, aangezien ze ondanks al het wantrouwen haar dierbaren blijft steunen.

Peter van Olmen schrijft weer op fijne wijze. Het verhaal leest vlot, maar er worden genoeg details gestopt in het verhaal. Er zijn tal van personages, maar de focus blijft altijd op een paar personages zodat je niet in de war raakt. De vaart blijft er ook goed in en de spanning wordt mooi opgebouwd naar het slot. De nasleep van het boek was naar mijn idee een tikkeltje aan de lange kant, maar de laatste pagina wist mij wel een enorm bevredigend gevoel te bezorgen. Ook is het fijn om te zien dat alle personages zowel goede als slechte kanten hebben, wat veel personages erg menselijk maakt. De vele verwijzingen naar klassieke boeken viel in dit boek wat mee, want de focus is toch wat meer gelegd op de ontknoping van dit verhaal.

Dit slotdeel bezorgde me niet het WOW-gevoel, maar het einde weet wel een goede afloop te geven aan de avonturen van Odessa. Deze boekenserie is een ideaal boek voor mensen die houden van klassiekers, dol zijn op boeken of juist de boekenwereld op wonderbaarlijke wijze willen ontdekken. Mede dankzij dit boek werd ik op jonge leeftijd gek op lezen en ben ik zelfs nu meer geïnteresseerd geraakt in klassieke verhalen. Deze serie zouden ze haast moeten laten lezen aan middelbare scholieren, aangezien het veel boekenliefde kan aanwakkeren bij jonge lezers. Na het lezen van dit boek zal ik hem denk nog vaak in een avond open slaan, in de hoop dat er iets uit het boek duikt…

Dit boek heb ik mogen ontvangen in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media, waar ik uitgeverij Van Halewyck erg dankbaar voor ben.