Recensie: De Wonderlingen

Vertaling: Aleid van Eekelen-Benders

Genre: Contemporary, Kinderboek

Uitgeverij: Lannoo

Bladzijdes: 652

ISBN: 9789401433815

Prijs: 24,99

Billy Wonderling is een jongen die in 1766 op een schip in een storm terecht komt en belandt op een eiland. Zijn broer is gestorven en op het eiland ziet Billy alles branden. Na deze schipbreuk bouwt hij een theater in Londen en start hij een acteursfamilie en generaties lang het theater in stand houden. In 1990 loopt Joseph weg uit zijn kostschool en bezoekt hij zijn oom Albert. Deze is wat nors in het begin, maar neemt Joseph in zijn huis totdat hij terug kan naar de kostschool. Joseph ontdekt in het huis allemaal vreemde dingen, zou hij een afstammeling zijn van Billy Wonderling?

Ik ben dol op boeken met mooie illustraties. Ik heb een boek van Brian Selznick (Het wonderkabinet), maar die had ik nog nooit gelezen. Toen ik laatst naar de bibliotheek ging en De Wonderlingen zag staan, was ik meteen benieuwd door de mooie cover. Een groot deel van het boek was ook bedoeld voor tekeningen van Brian zelf. Aangezien ik wel het idee had dat ik dit boek snel uit kon krijgen, nam ik hem mee naar huis. Conclusie: dit boek is een meesterwerk en ik wil snel meer lezen van deze wonderbaarlijke auteur.

Het boek heeft in principe maar 200 pagina’s aan geschreven verhaal, de rest is een verhaal die door Brian is getekend. Het begin laat het verhaal zien over Billy. Hij verliest zijn broer tijdens een schipbreuk, bouwt een theater en hij krijgt nageslacht. Generatie op generatie zie je hoe het er aan toe gaat in het theater. De ene generatie is volledig in de ban van toneel spelen, andere generaties houden er niet van of hebben andere passies, maar gaan altijd naar het theater. Het einde van de tekeningen eindigt op een cliffhanger, waardoor je heel benieuwd bent of het geschreven verhaal verder ingaat op de illustraties. De tekeningen zijn ontzettend mooi en weten duidelijk het verhaal te zien, zonder gebruik van tekst (afgezien van krantenberichten en brieven).

Het geschreven verhaal speelt zich dus vele jaren later af. Joseph is een avontuurlijke jongen die zijn oom bezoekt, die op het begin erg afstandelijk is. Joseph ontmoet een leeftijdsgenootje in Londen en ziet langzaam steeds meer van het huis. Hij komt achter het verhaal van Billy Wonderling en wil nu meer weten. Zijn oom is alleen erg stil, moet vaak naar een ziekenhuis en houdt wat dingen voor Joseph achter. Ik wil verder niks verklappen over het verhaal, maar ik kan je vertellen dat ik erg verrast was door de uitwerking van het verhaal. Dit boek past ook goed in de LGBT-boeken, zonder dat het de nadruk krijgt, heel fijn! Het einde was ontroerend, maar ook heel zielig. Het boek wordt afgesloten met nog meer illustraties die net als het begin aanvoelen als een film. Dit boek kwam bij mij zo tot leven. Ik hoorde zelfs muziek en geluiden tijdens het lezen en het bekijken van de illustraties, zo levendig voelde het!

De Wonderlingen is echt een meesterwerk. Brian Selznick weet zijn geschreven verhaal en zijn tekeningen perfect te combineren, ik ben zo onder de indruk! Nu moet ik zo snel mogelijk meer van Brian lezen, want ik ben echt verliefd geworden op zijn vertederende manier van schrijven en zijn adembenemende tekeningen. Ik las dit boek tot in de late uurtjes, omdat ik hem niet weg kon leggen. Petje af voor Brian Selznick, hopelijk kan ik snel beginnen aan zijn andere boeken en gaan die net zo goed bevallen!