Recensie: Een Frozen Hart

Auteur: Elizabeth Rudnick

Vertaling: Henny van Gulik

Genre: Sprookje, Young Adult

Bladzijdes: 253

ISBN: 9789000347964

Prijs: 15,00

Prinses Anna woont in het koninkrijk Arendelle en is vijf jaar wanneer ze een ongeluk krijgt door haar zus Elsa. Elsa sluit zich af van Anna, maar Anna heeft geen idee waarom. Tien jaar laten hoort ze dat haar ouders zijn omgekomen tijdens een storm op zee, dus Elsa moet troonopvolger worden. Wanneer Elsa gekroond wordt kan Anna haar zus eindelijk zien, maar waarom is Elsa al die tijd zo afstandelijk? Prins Hans is daarentegen een prins met vele broers, waardoor hij nooit koning zal worden. Tenzij hij het hart van een van de prinsessen kan veroveren zodat hij kan heersen over Arendelle. Hij zorgt ervoor dat Anna verliefd op hem wordt, maar is hij wel de liefde waar Anna al die tijd naar zocht?

Disney weet mij af en toe goed te amuseren met hun films. Zo ben ik dol op Big Hero 6 en zelfs prinsessenfilms zoals Merida vond ik erg leuk. Frozen vond ik daarentegen een prima film, maar of het nou echt de hype waard is? Daar twijfel ik nog over. Toen ik Een Frozen Hart, een novelle over Frozen, bij de tweedehandsafdeling van een boekhandel zag liggen, besloot ik hem toch mee te nemen. Wie weet verschilt het boek van de film en is dit een hele andere versie. Lang hoefde ik niet te wachten om te kijken hoe het boek zou zijn, want binnen een avondje had ik Een Frozen Hart al uit. Wist dit boek mijn verwachtingen te overtreffen?

In Een Frozen Hart volg je het verhaal van de film vanuit het perspectief van Anna (het zusje van prinses Elsa) en prins Hans (de prins uit een ander rijk die koning wil worden over Arendelle). Je volgt in principe het volledige verhaal uit de film. Zo start je met het ongeluk van Anna toen ze vijf was en eindig je met een lang en gelukkig. De meeste scènes uit de film worden beschreven in dit boek, hoewel de liedjes zijn weggelaten. Wat ik wel leuk vond aan het boek, was dat Hans wat meer diepgang kreeg. Je leest ook over zijn jeugd bij zijn eigen koninkrijk, waar hij moet opboksen tegen al zijn oudere broers. Hij wordt constant gekleineerd, maar hij wil graag laten zien dat hij ook een land kan leiden. In de film krijg je daar juist weinig van te zien, terwijl in het boek Hans wat meer aandacht krijgt.

De schrijfstijl was erg vlot. Zoals ik al zei, dit boek had ik binnen een avondje uit. Het leest lekker weg en als je de film hebt gezien, is alles zo herkenbaar zodat je soepeltjes door dit boek leest. Dat herkenbare vond ik juist een minpunt. Een novelle van deze film is prima, maar ik hoopte dat dit een verhaal zou zijn wat meer bedoeld zou zijn voor het YA-publiek. De personages voelen net zo jeugdig aan als in de film, terwijl het van mij allemaal iets duisterder had gemogen. Anna en Hans hadden een wat oudere gedachtegang mogen hebben, zodat dit boek daadwerkelijk goed leesvoer zou zijn voor YA-lezers. Nu was het een vrij voorzichtige en gemakkelijke namaak van de film. Daarbij was de auteur op sommige plekken wat lui. Zo wordt de ijsjurk van Elsa heel vaag beschreven (niks wordt bijvoorbeeld gezegd over de kleur of stijl van de jurk, alleen dat hij heel mooi is), aangezien de auteur toch weet dat je als lezer weet hoe de jurk van Elsa eruit ziet. Een Frozen Hart had meer uitwerking mogen hebben, zodat het voor oudere lezers (oftewel, ouder dan de kinderleeftijd waar de film naar gericht is) ook erg interessant zou zijn.

Nu som ik wel minpunten op van het boek, maar ik vind wel dat de Frozen-liefhebbers enorm kunnen genieten van dit verhaal. Ik weet zeker dat de fans het tof vinden om het verhaal van een ander medium mee te maken, waarbij sommige personages iets meer details krijgen. Een Frozen Hart is dus niet het boek voor mij geweest, maar de sprookjesfanaten onder ons kunnen wel hun ijshart laten smelten van geluk.

Beoordeling: 5/10