Recensie: Het levende boek (De kleine Odessa #1)

Titel: Het levende boek (De kleine Odessa #1)

Auteur: Peter van Olmen

Uitgeverij: Van Halewyck

Bladzijdes: 476

ISBN: 9789047598502

Prijs: 16,99

Odessa is een meisje van twaalf en woont samen met haar moeder. Haar moeder wil haar vooral binnen hebben en Odessa weet niet wie haar vader is en dat krijgt ze ook niet van haar moeder te horen. Op een avond wordt haar moeder ontvoerd door vreemde wezens en gaat Odessa op zoek naar haar moeder. Met behulp van een pratende vogel Lode A. komt ze terecht in Scribopolis, een magische plek waar beroemde schrijvers wonen en personages uit boeken werkelijkheid kunnen worden. Daar krijgt Odessa te horen dat de duistere schrijver Mabarak op zoek is naar Boekus, een boek dat de wereld kan veranderen door er in te schrijven. De inwoners doen er alles aan om Mabarak te stoppen met zijn kwade plannen en Odessa komt erachter dat deze Mabarak de sleutel kan zijn voor de zoektocht naar de onbekende vader van Odessa. Kan Odessa haar moeder terughalen en haar vader vinden waar ze zo naar verlangt?

De kleine Odessa is een boek dat ik jaren geleden voor het eerst las en er sindsdien dol op ben. Ik vond dit een ontzettend tof en magisch verhaal, ik heb het zelfs al drie keer gelezen! Toen ik eenmaal zag dat het derde en vierde verhaal van deze serie uit zijn, wilde ik maar al te graag de hele serie gaan lezen. De eerste twee boeken had ik al gelezen, de andere helft van het verhaal ontbrak nog in mijn collectie. De timing was goed, want ik werd gecontacteerd met de vraag of ik de hele serie wilde lezen en recenseren. Maar natuurlijk wilde ik dat! Tijd om dus weer Het levende boek erbij te pakken en voor de vierde keer te gaan lezen. Zou het boek net zo leuk zijn als de eerste keer dat ik hem las?

De kleine Odessa is een schitterend avontuur in een van de mooiste fictieve plekken die je je maar kan voorstellen. Scribopolis is een perfecte stad voor fanatieke lezers. In deze stad wonen veel beroemde schrijvers, zelfs schrijvers die eeuwen geleden leefden. Kafka, Dostojevski en Shakespeare leven bijvoorbeeld in deze stad en zijn door de ”boekmagie” onsterfelijk. In Scribopolis zijn er namelijk Muzen die met hun tranen een bepaald poeder kunnen maken waardoor je voorwerpen, wezens en mensen uit boeken kan halen. Zo kunnen schrijvers blijven bestaan en is Scribopolis een welvarende stad, omdat je altijd voedsel en andere middelen uit boeken kan halen. Ook kan je door dit poeder in boeken stappen. De droom van elke lezer! Ik fantaseerde me erop los toen ik dit boek las. Welke personages of wezens zou ik uit boeken willen halen en in welke boeken zou ik een tripje willen maken? Scribopolis is een droom voor elke boekenwurm, wat het verhaal plezierig maakte om te lezen.

Het levende boek is een spannend verhaal met veel leuke en originele opdrachten die Odessa moet uitvoeren. Odessa is een jonge en wat naïeve meid, maar is ook heel dapper en gaat tegen het regime in. Ook al is ze niet de grootste, ze heeft een grote mond en is erg nieuwsgierig. Dat naïeve kan voor de oudere lezer wat irritaties opwekken, aangezien ik nu wel de voorspelbaarheid zag in het boek. Als jonge lezer had ik de grote plottwist totaal niet zien aankomen, maar nu vond ik alles juist zo overduidelijk. Dit verhaal is dus vooral voor de wat jongere avonturiers, aangezien ik nu wel merkte dat bepaalde aspecten nog wat jeugdig waren.

De serie van De kleine Odessa geeft ook een mooie introductie op echte klassiekers en literatuur. Doordat vele klassieke schrijvers in dit boek leven en veel klassieke boeken worden benoemd, kan je als lezer erg nieuwsgierig worden naar bepaalde boeken. Lord of the Rings, de Odyssee, Griekse mythologie en meer, veel verhalen komen naar voren en kunnen jonge lezers geïnteresseerd laten raken naar literatuur.

Het levende boek is een prachtig begin van een spannende en magische serie. Voor boekenlovers is dit een werkelijk walhalla en kijk je je ogen uit tijdens het lezen van dit boek. Peter van Olmen schrijft erg toegankelijk en zorgt ervoor dat je al snel verliefd wordt op de fictieve stad Scribopolis. Ik ben blij dat er nog meer delen zijn, want ik wil alleen maar meer van De kleine Odessa!