Recensie: Nieuwe Maan

Auteur: Sarah Crossan

Vertaling: Sabine Mutsaers

Genre: Young Adult, Contemporary

Uitgeverij: Pepper Books

Bladzijdes: 391

ISBN: 9789020608649

Joe heeft een broer die al tien jaar in de gevangenis zit. Ed was namelijk opgepakt voor een moord die hij zou hebben begaan, alleen werd hij opgepakt in Texas, een staat met een strenge regelgeving. Joe krijgt te horen dat de executiedatum is vastgesteld voor zijn broer, dus hij vertrekt naar Texas om zijn broer voor de laatste keer te zien, in de hoop dat het rechtssysteem Ed vrij kan krijgen.

Sarah Crossan is een schrijfster die met haar bijzondere schrijfwijze (vrije versvorm) veel emoties kan opwekken bij haar lezers. Zo is haar boek EEN wonderbaarlijk en na het lezen van dit boek wilde ik heel graag meer boeken van haar lezen. Ik heb haar zelfs mogen interviewen (het interview kan je hier lezen), dus toen wilde ik al helemaal beginnen aan haar andere boeken. Tijdens Yalfest kwam Nieuwe Maan uit, ook weer een boek in vrije versvorm. Ook dit boek had ik binnen een dagje uit, maar was dit boek net zo goed als Sarahs vorige boek?

Laten we niet vergeten om de cover te bewonderen, want deze is prachtig! Je ziet een nieuwe maan op de cover, maar als je eenmaal het boek openklapt, staat op de binnenkant een volle maan. Het boek is echt een schitterend exemplaar. Maar goed, nu zeg ik alleen wat over de buitenkant, laten we de binnenkant nader bekijken! Ik kwam weer meteen goed in het verhaal door de vertelwijze van Sarah. Vrije versvorm leest ontzettend snel, maar ondanks het kleine aantal woorden weet Sarah zo veel te vertellen. Elke witte regel, elke komma, elke zin bestaande uit één woord, alles heeft wel een betekenis en geeft het verhaal nog meer emotie. Mensen die normaal niet lezen, zouden ook met gemak dit boek kunnen lezen, omdat je er niet doorheen hoeft te worstelen.

Het verhaal is vrij heftig en weet zeker een indruk op je achter te laten. Joe reist naar Texas om daar zijn broer nog te kunnen zien voordat hij wordt veroordeeld tot de doodstraf, iets wat gruwelijk moet zijn. Ed heeft gezegd dat hij geen moord heeft gepleegd en dat hij erin is geluisd, waardoor deze straf nog harder aanvoelt. Je zou maar net op de verkeerde plek in de verkeerde staat zijn en dan word je zo onterecht behandeld! Dit zet je erg aan het denken over het rechtssysteem van Amerika en wat voor gevolgen dit wel niet kan hebben voor sommigen. Joe vond ik ook een erg fijn personage. Hoewel hij soms niet de diepgang kreeg die hij verdiende, liet hij wel zien dat hij zijn kwade kanten heeft, maar ook een goed hart bezit.

Dit boek is voor vele lezers hartverscheurend, maar de heftige gevoelens kwamen bij mij minder hard binnen dan bij EEN. Hierbij wil ik niet zeggen dat dit boek slechter is dan Sarahs vorige boek, maar Nieuwe Maan wist niet mij niet een enorme schok te bezorgen. Wel was ik zo gefrustreerd over het onrecht in deze situatie, waardoor Sarah mij weer een nieuw fenomeen op de wereld wist te verduidelijken aan mij. Nieuwe Maan is een boek voor de poëzieliefhebbers, voor de lezers met een groot hart en mensen die met een gering aantal woorden, toch ontzettend veel willen meemaken in een boek.

Ik heb Nieuwe Maan mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social media. Ik wil Pepper Books hier enorm voor bedanken!