Recensie: Spore & Spore Ruimteavonturen (PC)

Aangezien mijn nieuwe computer er is en ik weer al mijn spellen moet installeren en opnieuw moet beginnen met alle spellen, heb ik als eerste Spore met het uitbreidingspakket Ruimteavonturen geïnstalleerd. Ik heb hem weer gespeeld en daarom maak ik er maar gelijk een recensie van.

Spel: Spore + Spore Ruimteavonturen
Console: PC
Thema: Strategie, Science-fiction

Spore is een spel waarin je als kleine cel evolueert tot een enorm rijk die de galactische netwerken verkent. In 5 verschillende fases bereik je je ultieme doel: heersen over de melkweg. Ik werk elke fase uit en vertel erbij wat de mogelijkheden zijn om je wezen te veranderen of dingen te ontwerpen. Bij elke fase maak je ook keuzes voor jouw wezen, die je uiteindelijk in de ruimtefase bepaalde krachten geven.

Celfase
Als je het spel opstart en een nieuw spel begint, zie je een filmpje van een komeet die een planeet bereikt, waardoor een stukje steen in het water terecht komt. In dit steentje zit jouw wezen, een kleine cel. In de celfase kan je als cel kiezen om een carnivoor of herbivoor te zijn. Dit bepaalt dan ook wat voor soort voedsel je moet eten. Daarbij kan je ook andere onderdelen zoeken die je kan gebruiken om jouw wezen te veranderen. Je zwemt als wezentje door het water, ziet andere wezens, en verzamel je voedsel. Als je wezen genoeg voedsel heeft gegeten en DNA-punten heeft opgebouwd, kan hij een eitje leggen. Hierdoor kom je bij je creatie-scherm, waar jij je cel kan aanpassen. Je kan je wezen dikker of dunner maken en stukken zoals monden, angels en vliezen aanbrengen. Elk lichaamsdeel heeft een eigen handeling die je kan helpen om te overleven. Daarbij kan je nog je wezen een bepaalde kleur en patroon geven.
De celfase is in het begin wel vermakelijk, maar je moet niet langer dan een kwartier aan deze fase zitten, aangezien het dan snel begint te vervelen. Gelukkig hoef je ook niet lang aan de celfase te zitten, aangezien je er snel doorheen kan komen. Mocht je helemaal klaar zijn met de celfase, is het tijd voor je wezen om aan land te gaan!

Wezenfase
In deze fase is het tijd voor je wezen om benen te krijgen en het land te verkennen. Hierbij spring je in de huid van een wezen en moet je ook in deze fase onderdelen verzamelen om sterker te worden. Om DNA-punten te krijgen, moet je bevriend raken met andere landwezens of andere landwezens vermoorden. Beetje bij beetje krijg je zo een wezen die veel vaardigheden heeft. Het veranderen van je wezen is in deze fase wel het leukst. Je kan de bouw van je wezen veranderen, onderdelen op welke plaats dan ook vastzetten en met lichaamsdelen slepen. De mogelijkheden in deze fase zijn dan ook eindeloos. Voor mensen die ook Ruimteavonturen in hun bezit hebben is het dan ook aanbevolen om je wezen zo goed mogelijk te maken, met zo veel mogelijk vaardigheden. Dit is namelijk best handig als je in de Ruimtefase bepaalde missies moet verrichten, maar daar vertel ik zo meer over. Deze fase is ook erg leuk en ik raad je dan ook aan veel tijd hier aan te besteden.

Stamfase
Als je wezen eenmaal volledig ontwikkelt is, wordt het tijd om van je groepje een stam te maken. In deze fase ben je een stam die ten eerste voedsel verzamelt, en ten tweede andere stammen kan aanvallen of mee bevriend kan raken. Daarbij kan je je stam aanvullen met bepaalde hutten die voorwerpen hebben die je op weg kunnen helpen met het veroveren of het bevriend raken met andere stammen. Deze fase is best leuk, maar moet ook wel snel gehaald worden, omdat het anders saai wordt. Je wezen kan je nog uitrusten met bepaalde kledingstukken die je vaardigheden kunnen verbeteren. Het complete uiterlijk van je wezen kan je dan ook niet meer veranderen.

Beschavingsfase
In de beschavingsfase wordt jouw stam een eigen stad, met een eigen stadhuis en gebouwen. Ook hierbij is het de bedoeling om andere steden te veroveren, op economische, religieuze of militaire wijze. Daarbij is het ook nog de bedoeling om veel grondstoffen te krijgen zodat je stad rijker wordt. Deze fase is ook erg vermakelijk, aangezien je als strateeg je rijk kan vergroten. Ook kan je hier je eigen voertuigen, boten en vliegtuigen bouwen, wat best leuk kan zijn, maar wel erg tijdrovend. Ikzelf zoek altijd een voertuig uit die al standaard in het spel zit. Desondanks is de beschavingsfase erg leuk en is het jammer dat je hier al binnen een uurtje klaar mee bent, dit had voor mijn part wel wat langer gemogen.

Ruimtefase
Als je over de hele wereld de baas bent, wordt het dan tijd om als astronaut het universum te gaan verkennen. Je bouwt je eigen raket en je wordt de kapitein van je ruimtevoertuig. In deze fase kan je de ruimte gaan verkennen, op jacht gaan naar artefacten, bevriend raken met andere rijken, economische banden aangaan, oorlog voeren met andere rijken en met de uitbreiding kan je kapitein ook nog missies op planeten uitvoeren.
De ruimtefase vind ik zelf best leuk. Het vergt veel tijd om je rijk ook op grote schaal uit te breiden, maar daarbij kan je wel veel dingen ontdekken en kan je uren lang spelen in deze fase. Het doel is alleen niet erg duidelijk. Nadat je voortgangsbalk helemaal vol is, heb je dus veel missies gehaald en heb je al veel bereikt. Maar het jammere is, dat er niet echt een echt einde is. In de ruimtefase moet je eigenlijk een persoonlijk doel hebben en dit proberen te behalen. Je bevindt je als planeet midden in een universum, dus je kan bijvoorbeeld het hele universum overnemen, maar dat vergt duizenden uren speeltijd. Daarbij zijn er miljoenen planeten die je zou kunnen bevolken, en zou je vele rijken moeten omkopen of overnemen. Daarbij zit in het centrum van het zonnestelsel de Grox, een enorm sterk volk die bijna niet uit te roeien is. Als je ook eenmaal met de Grox in contact komt, kan je ook niet bevriend met ze raken waardoor je rijk overstroomd wordt met aanvallen van de Grox. En mocht je wel bevriend raken met de Grox, betekent dat dat alle andere rijken je haten.
Het is daardoor moeilijk om een echt einde te maken aan het spel. Wel is er in het diepste centrum van het universum een zwart gat waardoor je iets speciaals krijgt. Zelf wil ik op mijn eigen spel erachter komen wat dat is, en dan maar hopen dat ik genoeg brandstof heb om er te komen, en niet gelijk in oorlog te komen met de Grox, aangezien hun om het centrum heen leven.
Vele mensen hebben geklaagd over de Ruimtefase, en daarom is er een uitbreidingspakket Ruimteavonturen. Hierdoor kan jouw kapitein missies op planeten uitvoeren. Als je missies uitvoert, krijg je ook ervaring waardoor je uiteindelijk nieuwe gadgets voor je kapitein kan krijgen. Deze toevoeging is erg leuk, alleen zijn er nog weinig missies, dus zou je online andere missies van andere spelers moeten downloaden, of je eigen missies moeten maken, wat ontzettend lastig en tijdrovend is. Desalniettemin is het uitbreidingspakket wel een leuke aanwinst bij het spel, en kan je er veel plezier aan beleven.

Spore is dus erg leuk, maar je speelt voornamelijk met de Ruimtefase. Het aanpassen van je wezen is ook een enorme uitlaat om creatief aan het werk te gaan en leuke wezens te creëren. Het spel kan uiteindelijk wat eentonig worden, maar wordt pas echt vermakelijk als je er zelf veel moeite en energie in stopt. In dat geval kan je uren zoet zijn met dit spel! Aangezien Spore al redelijk oud is, heb je grote kans dat het spel flink afgeprijsd is, en dan is het ook zeker waard om het spel te spelen!