Recensie: Star Wars Locaties Een Compleet Overzicht

Auteur: verschillende auteurs

Genre: Science Fiction, Informatief

Uitgeverij: Meis & Maas

Bladzijdes: 192

ISBN: 9789030502944

Prijs: 29,95

In de wereld van Star Wars zijn er vele planeten, steden en andere plekken waar de films zich afspelen. Het Star Wars-universums is ontzettend groot, maar hoe zitten vele gebouwen en steden in elkaar? In dit boek wordt er alles verteld over de vele bouwwerken van Star Wars en hoe ze zijn bedacht door behulp van dwarsdoorsneden. Een ideaal boek voor grote fans van de Star Wars-films.

Ik kan mezelf wel een Star Wars-fan noemen. Ik zat vol verbazing te kijken naar The Force Awakens en Rogue One in de bioscoop en loop vaak in mijn Chewbacca-onesie rond als ik thuis ben. Het Star Wars-universum is zo interessant en goed in elkaar gezet en toen ik voor een brainstorm de uitgeverij Meis & Maas bezocht, werd dit boek mij dan ook zeker aangeraden. Al snel begon ik in dit boek en kreeg ik veel meer te horen over de vele gebouwen en steden uit het Star Wars-heelal.

Dit naslagwerk is ingedeeld in films. Je begint dus bij Episode I waar je leest over de locaties uit die film, om vervolgens uit te komen bij Episode VII. Zo ga je langzaam vooruit in de tijd en krijg je de vele locaties te zien van het Keizerrijk en de Republiek. Je leest genoeg, maar er valt ook genoeg te zien. Dit boek zit namelijk vol mooie illustraties die de binnenkant van gebouwen laat zien. Zo zie je vele details van een bepaald gebouw of een kamer, je ziet het hele idee achter een bepaalde locatie! Deze dwarsdoorsneden zijn uitvoerig beschreven en laten duidelijk zien hoe bepaalde gebouwen tot stand zijn gekomen. Bepaalde aanwijzingen over delen van gebouwen vond ik soms iets te gedetailleerd en de schrijfstijl had iets te veel ingewikkelde woorden, maar als Star Wars-fan zou je daar alleen maar van kunnen smullen.

Naast het zien van gebouwen en het lezen erover, kan je ook bepaalde gevechten en veldslagen meemaken. Als er in een scéne van een van de films een belangrijk gevecht plaats vond, laat het boek je de plekken zien waar dat zich afspeelde en de route die bepaalde personages hebben afgelegd. Dit is heel leuk om te zien, want zo kan je tijdens het zien van de films dit boek bij je houden en zo nog gedetailleerder een veldslag of gevecht volgen. Het boek staat je nog eens extra bij door een paar foto’s van de film om het nog duidelijker te maken.

Had je altijd al een fascinatie voor alle gebouwen van Star Wars? Nou, dan zit je bij dit boek goed. Het geeft een goede weergave van de locaties en laat zien hoeveel aandacht de makers hebben besteed aan de worldbuilding (of universumbuilding, hoe je het ook wilt noemen haha!). Het is gewoon een plaatje voor bij je Star Wars boekencollectie, een prachtig boek voor alle Wookies, Jedi’s, Chewbacca’s en Prinses Leia’s onder ons.