Recensie: The Fangirl’s Guide to the Galaxy: A Handbook for Girl Geeks

Auteur: Sam Maggs

Genre: Informatief

Uitgeverij: Quirk Books

Bladzijdes: 208

ISBN: 9781594747892

Prijs: 15,60

Dit boekje is een gids met allemaal informatie die je als fangirl moet weten (hoewel fanboys ook uitgenodigd zijn om dit boekje te lezen). Leer vele fandoms kennen, krijg te horen hoe je andere nerdy vrienden ontmoet, hoe je je voorbereidt op een conventie en hoe je geweldige fanfiction schrijft.

Sam Maggs was aanwezig op Dutch Comic Con en had een lezing gegeven over fandoms en de hele community erachter. Daarna had ze haar signeersessie bij de stand van de American Book Center en hierdoor raakte ik aardig enthousiast over haar boek. Ze is een echte geek die vol passie praat over fandoms en conventies. Mijn eigen fangirl kocht het boek van Sam Maggs en zodra het boek uit was, wilde ik maar al te graag deze handleiding tot fangirlness lezen. Zou het ook wat zijn voor fanboys en viel er veel te leren? In een avondje las ik dit boek uit en hoewel ik erg enthousiast raakte door Sam, was het niet volledig de gids waar ik op hoopte.

Laat ik eerst melden dat Sam Maggs echt een hele leuke vrouw is en ik haar sprankelende persoonlijkheid goed kon merken tijdens het lezen van dit boek. Aangezien ze zelf een flinke fangirl is weet ze veel over de hele fandomcommunity, zitten in het boek genoeg fandomverwijzingen en je merkt echt dat ze er verstand van heeft. Zo worden vele aspecten behandelt rondom fandoms. Welke fandoms zijn er, hoe herken je ze en wat moet je zien/lezen/spelen om in de fandom te raken? Bij welke plekken kan je andere nerds ontmoeten en hoe overleef je met gemak je eerste conventie? Hoe maak je je cosplay en hoe ga je om met internet trolls? Sam geeft je genoeg tips om je flink vooruit te helpen. Veel dingen waren ontzettend herkenbaar voor een fanboy als ik en hoewel dit boek voor fangirls is, kan je als fanboy ook met gemak dit boek lezen.

Sommige stukken spraken mij enorm aan, terwijl andere stukjes uit dit boek heel overbodig aanvoelde en waarbij ik nou niet wist voor wie deze gids bedoeld was. Af en toe weet Sam hele ”volwassen” onderwerpen aan te spreken die voor ouder publiek bedoeld zijn (zoals mensen die ongepast zich gedragen als je in je cosplay loopt), terwijl andere stukken weer bedoeld waren voor heel jong publiek. Zo werd er gesproken over verschillende soorten social media waarbij je andere nerds kan vinden. Serieus? Ik weet best wel wat Twitter, Tumblr en Facebook is, dat had van mijn part weggelaten kunnen worden. Daarbij besteedt Sam aan het eind van het boek ook wat aan feminisme en girl geeks. Hoewel ik het ook erg belangrijk vindt dat vrouwen zich kunnen bevinden in de hele fandomcommunity, werd er soms wel wat verwijtend gesproken over mannen. In welke wereld zijn er zo veel mannen die zo minachtend zijn tegen vrouwen? Zeker als fanboy die iedereen in zijn fandoms accepteert vond ik zulke verwijten niet heel prettig.

Hoewel de doelgroep van Sam af en toe niet helemaal duidelijk was, heb ik zeker genoten van dit handboek. Deze nerdy gids is een aanrader voor beginnende fangirls die graag meer in de hele fandomcommunity willen komen, want dan kan je heel veel leren. Voor de wat ervaren fanboy/fangirl is dit boek wellicht wat overbodig, maar is het wel leuk om over al deze herkenbare aspecten van fandoms te lezen.