Recensie: The rest of us just live here

Titel: The rest of us just live here9 The rest of us just live here Patrick Ness

Auteur: Patrick Ness

Genre: Young Adult

Uitgeverij: HarperTeen

Bladzijdes: 321

Prijs: 14,99

Wat als jij niet de uitverkorene bent? In epische verhalen is er altijd sprake van een uitverkorene, die vecht tegen duistere krachten, zoals vampiers, goden of nu zelfs een vreemd blauw licht? Wat nou als je niet deze duistere krachten hoeft te bestrijden, maar juist iemand als Mikey bent? Mikey gaat dit jaar klaar zijn met de middelbare school en dan gaat hij studeren. Al zijn vrienden gaan ergens anders naartoe, het meisje die hij al jaren leuk vindt gaat zelfs naar Afrika! Vergeleken met de uitverkorene heeft hij maar een normaal leventje, maar misschien moet je het bijzondere juist zoeken in dat normale leventje…

Patrick Ness heeft weer een nieuw boek uitgegeven, yes! Ik ben gek op de boeken van Patrick Ness. Hij schrijft zo goed en ik krijg altijd de feels tijdens het lezen van zijn boeken. Aangezien ik een Skypegesprek kon aanschouwen met Patrick Ness, moest ik wel zijn nieuwe boek snel gaan lezen. Toen ik hem ook met wat studentenkorting kon kopen in de American Book Center in Amsterdam, nam ik hem uiteraard mee naar huis.

Dit boek… Patrick Ness heeft weer een prachtig verhaal gemaakt met een uniek idee, je leest nu juist niet over de mensen die een bijzonder lot hebben en het avontuur aangaan! In The rest of us just live here lees je juist over de ”figuranten” in een verhaal, de mensen die wel in een verhaal zitten maar niks te maken hebben met het grote avontuur. Je leest over Mikey, een doodnormale puber die bijna gaat slagen van de middelbare school. Hij is al jaren verliefd op Henna en hoopt haar nog mee uit te kunnen vragen voordat zij na het schooljaar vertrekt naar Afrika. Zijn beste vriend Jared is homoseksueel en driekwart Jood, kwart God (zijn oma is een god die een halve eeuw geleden een vijand was van een ander spannend verhaal). Deze drie personages hebben niks te maken met het grote avontuur waar de uitverkorenen mee te maken hebben (er zijn namelijk Immortals, slechte personen, die vele uitverkorenen proberen te vermoorden), maar beleven ook genoeg spannende, mooie en droevige dingen. Bij elk hoofdstuk lees je eerst een klein stukje over wat er gebeurd in het ”epische” verhaal, waarna er wordt overgestapt op het verhaal van Mikey. Een uniek concept, Ness weet zijn verhaal echt origineel te maken!

De personages zijn dus niet onwijs dapper, of sterk, maar zijn op hun eigen manier bijzonder en hebben een diepe achtergrond. In de loop van het verhaal kom je steeds meer te weten of Mikey en zijn familie. Mikey leek mij eerst heel normaal, maar hij heeft een verleden en worstelt met veel dingen, ik kon mij steeds beter inleven in deze jongen. Hij heeft veel zorgen en is bang dat hij al zijn vrienden en zijn grote liefde Henna nooit meer gaat zien. Niet alleen Mikey heeft een uitgebreid karakter, zo ook zijn beste vriend Jared en zijn grote liefde Henna. Beide personages laten steeds meer van zichzelf zien, ik vond het echt ontroerend om te lezen.

Het mooiste aan dit boek nog wel, is dat de personages juist niet de heftige strijd tussen de uitverkorenen en Immortals meemaken, maar er achter komen dat ze zelf ook heel bijzonder zijn. Ik vond er een hele mooie boodschap achter schuilen; als je bepaalde mensen die op het eerste gezicht niet fantastisch lijken beter leert kennen, kan er juist een hele wereld voor je open gaan! Patrick Ness schrijft vol emotie en ik stond vaak perplex door alle gebeurtenissen in het verhaal. Ja, dit boek is geweldig!

Ik kan nog wel even doorgaan over dit toffe boek, maar ik laat het nu aan jou over. Ga dit boek lezen! Ik wil verder niet al te veel verklappen, maar misschien kan deze video dit boek wat meer verduidelijken. Ik ben in ieder geval dol op The rest of us just live here, laat het alsjeblieft vertaald worden! Dit boek doet je hart smelten, heel lezend Nederland zo
u dit boek een kans moeten geven! Dit boek bewijst maar dat iedereen speciaal is, zelfs als je niet bent voorbestemd om de mensheid te redden.