Recensie: Vlammenwerper (De Wrekers #2)

Genre: Dystopie, Science Fiction, Spanning, Young Adult

Uitgeverij: Uitgeverij Q

Bladzijdes: 314

ISBN: 9789021403359

Prijs: 17,50

Cijfer: 9/10

David is een echte Wreker en van plan vele Epics te vernietigen. Het volgende doelwit is Vlammenwerper, een Epic die als het goed is in Babylar is, wat eerst Manhattan was. Babylar wordt geregeerd door Regalia, een mysterieuze Epic die de stad volledig heeft veranderd… Babylar binnendringen en Epics uitschakelen is een lastige opdracht, maar David is vastbesloten en treedt deze bijzondere stad binnen, maar of dat goed gaat?

Staalhart was voor mij een episch en spectaculair boek over een gevaarlijke toekomst waarin sommige mensen Epics zijn geworden die speciale krachten bezitten, maar ook moordlustig worden. In het eerste deel van de Wrekers kon David het opnemen tegen Staalhart, een uitermate gevaarlijke Epic. Nu is het de tijd voor een nieuwe stad en nieuwe Epics die op je pad belanden. Zou ik dit boek aankunnen of zou de adrenaline mij te veel worden?

Brandon Sanderson, wat is het toch een held. Zijn manier van schrijven en de wereld die hij heeft bedacht zijn echt subliem. Elke nieuwe informatie die Brandon mij gaf over Epics, hun krachten en de nieuwe versie van Manhattan zoog ik echt op als een spons. Brandon Sanderson weet genoeg beschrijvingen te geven van voorwerpen, personages en locaties, maar toch blijft het spannend en de vaart blijft erin. Wanneer er een onthulling werd gedaan over de Epics stond ik haast te springen van nieuwsgierigheid. David gaat steeds meer verbanden leggen wat de Epics betreft en ik kan niet wachten om alle antwoorden te krijgen op zijn (en ook mijn) vragen. Net wanneer ik wat uit het verhaal begon te raken omdat er weinig gebeurde, wist Brandon ervoor te zorgen dat ik door een bepaalde gebeurtenis, plottwist of gevecht weer compleet in het verhaal zat.

David is nog pas net volwassen, hij voelt wel heel oud aan. Logisch ook, want zijn hele verleden is een duistere periode door de opkomst van de Epics die als tirannen leven. Ik vond David daardoor echt heel badass, want hij is een van de weinigen die de Epics aan durft te gaan. Hij heeft een ijzersterke wil en begeeft zich in een onbekende omgeving. Kan jij je New York goed inbeelden? Nou, in dit boek is New York totaal veranderd. Ik laat je zelf erachter komen hoe New York nu is, maar het is in ieder geval een stuk veilig dan verwacht. Het voelt haast alsof je in een totaal andere wereld bent gestapt, maar dat je toch nog wat herkenbare dingen tegenkomt. Daarbij vond ik de nieuwe Epics erg bijzondere tegenstanders die je niet zomaar kan uitschakelen. Zeker op het einde was ik totaal verbaasd wat bepaalde Epics betreft en heb ik vaak met een geschokt gezicht het boek gelezen.

Vlammenwerper is een uitstekend vervolg op Staalhart. David vecht door en dat doet mij al te goed! De geheimen achter de Epics worden steeds duidelijker en daarom wil ik heel snel Calamity gaan lezen, aangezien ik gewoon MOET weten wat er achter deze schurken schuilt. De Wrekers is echt een boekenserie met pit, precies waar ik op gehoopt had!