Recensie: Avatar The Last Airbender The Rift

Auteur: Gene Luen Yang, Gurihiru, Michael Dante DiMartino, Bryan Konietzko

Genre: Graphic novel

Uitgeverij: Dark Horse Comics

Bladzijdes: 240

ISBN: 9781616555504

Prijs: 33,75

Avatar Aang wil samen met zijn volgelingen een oude feestdag vieren van de Luchtnomaden, waarbij ze heilige grond van de Luchtnomaden betreden. In het begin verloopt de feestdag goed, maar Aang merkt dat er vreemde dingen aan de hand zijn. Avatar Yangchen laat merken dat de heilige grond niet meer de grond is die het was geweest en Aang stuit op een fabriek dicht in de buurt. Hij komt erachter dan een duistere geest eropuit is om deze fabriek, de omliggende grond en de bevolking te verwoesten. Kan Aang deze duistere geest stoppen en is de fabriek eigenlijk wel zo goed?

Ik ben een groot fan van Avatar The Last Airbender. Ik heb de serie meerdere malen gezien en na het zien van de laatste aflevering zat ik haast in een zwart gat. Gelukkig kwamen later graphic novels uit, die zich afspelen na de serie. The Promise gaat over de lichte opkomst van Republic City en The Search gaat over de zoektocht van Zuko naar zijn moeder. The Rift gaat verder met een nieuw avontuur, waar ik enorm naar uitkeek.

The Rift is een verhaal dat zich vooral richt op Aang en Toph. Aang wil een oude traditie van de Luchtnomaden weer herleven, maar stuit op behoorlijk wat problemen. Er is een fabriek geplaatst dichtbij de heilige grond waar vroeger ook al een flinke strijd plaatsvond waar Avatar Yangchen een eind aan heeft gebracht. Aang komt meer in contact met deze vorige Avatar en leert veel over de geschiedenis van dit land.

Toph heeft ook veel inbreng in dit verhaal. Ze krijgt een lichte love interest in dit verhaal (zal dit dan de persoon zijn waar Toph later kinderen mee krijgt?) en ze heeft een confrontatie met een oude bekende. Toph vind ik zelf een heel tof personage, dus ik las haar verhaallijn met heel veel plezier.

Het verhaal is bedacht door Gene Luen Yang, waarbij hij toestemming kreeg van de makers van Avatar. Je merkt haast niet dat een andere maker de graphic novels heeft gemaakt: alle personages voelen vertrouwd aan en het verhaal heeft een echte Avatar-sfeer. Het verhaal wordt ook nog bijgestaan met commentaar van de makers, waardoor je net wat meer informatie krijgt dan de paperback comics.

Wel vond ik dit boek wat minder in vergelijking met de vorige graphic novels. Deze hadden namelijk een groot verhaal, terwijl deze graphic novel juist meer aanvoelde als 1 aflevering, in plaats van de vorige graphic novels die met gemak 3 afleveringen in beslag zouden kunnen nemen. De tekenstijl is erg mooi en bij sommige bladzijdes merk je hoeveel aandacht en moeite er wel niet is gestoken in de illustraties.

The Rift is een leuk verhaal in de Avatar-reeks, maar had net wat minder inhoud dan de vorige delen (maar om eerlijk te zijn is het ook moeilijk om net zo goed te zijn als de eerste twee delen). Het verhaal is fijn opgebouwd, bevat lekker veel actie en nieuwe informatie over vertrouwde personages. Na The Rift pakte ik al snel het nieuwe boek van Avatar erbij, namelijk Smoke and Shadow!