Recensie: Ultimate Star Wars

Titel: Ultimate Star Wars

Genre: Informatief

Uitgeverij: Meis en Maas

Bladzijdes: 320

ISBN: 9789030500889

Prijs: 39,95

De Star Wars-films zijn een fenomeen voor alle science-fiction liefhebbers. Deze films zijn echte klassiekers en de productie ervan is groots. Ultimate Star Wars is een grote enyclopedie over de films. Locaties, personages, wezens, wapens, voertuigen, ze komen allemaal terug in deze grote gids van Star Wars.

Als fanboy kan ik er haast niet omheen: Star Wars is een franchise waar ik wel haast fan van moet worden. Star Wars is een legendarische filmreeks en is gewoon een term op zich. Meer weten over Star Wars wilde ik maar graag, dus toen ik voor een speciale meeting bij uitgeverij Meis en Maas was, kreeg ik als bedankje deze gids. Het heeft even geduurd voordat hij uit was, maar dat had een reden: ik wilde er zo lang mogelijk van genieten.

Ultimate Star Wars is echt een dikke pil van een boek en er staat echt alles in wat je moet weten over Star Wars. Het boek begint met een simpele tijdlijn met alle belangrijke gebeurtenissen van de filmreeks. Vervolgens krijg je alles te weten over de personages van Star Wars. Hoofdpersonages, bijpersonages, wezens die heel even voorbij komen in een film, echt iedereen heeft een plekje gekregen in dit boek. Zo zie je hoeveel personages er wel niet in de films zitten. Deze gids heeft echt aan iedereen gedacht en weet ook bij elk personage veel te vertellen. Zo zie je dat er heel veel is nagedacht over elk detail in de films!

De locaties komen vervolgens aan de beurt. Elke planeet en stad wordt belicht, inclusief mooie foto’s van de films. Ook hier merk je alle details en al het denkwerk van de makers, ze hebben aan zoveel dingen moeten denken! De schrijfstijl is heel gedetailleerd, maar misschien wel lastig voor wat jongere lezers om te lezen. Het taalgebruik is uitgebreid en er wordt met veel termen gesmeten, maar zo merk je wel de professionaliteit van de auteurs. Ze hebben flink veel research moeten doen voor deze gids, wat ik als Star Wars-fan alleen maar kan waarderen.

Ultimate Star Wars is een boek waardoor je het universum van Star Wars volledig ontdekt. Af en toe worden belangrijke gebeurtenissen in de boeken nader belicht en haast alle films (met uitzondering van The Force Awakens en Rogue One) krijgen alle aandacht. Zelfs de animaties van de Clone Wars komen goed aan bod in Ultimate Star Wars. Dit boek is het ultieme naslagwerk voor de diehard-fans van Star Wars!