Recensie: The Hit

Auteur: Melvin Burgess
Genre: Spanning, Young Adult
Uitgeverij: The Chicken House
Bladzijdes: 304
Prijs: Varieert
Link naar de Goodreads pagina

We zijn een aantal jaren in de toekomst. Er is een grote crisis, de werkloosheid is groot, enorme verschillen in arm en rijk. En er is… Death. Death, een nieuwe drugs op de markt. Je neemt het in, je leeft een week terwijl je helemaal high bent en je fantastisch voelt, en daarna sterf je. Vele jongeren nemen de pillen. Ook zijn er Zealots, die rebellen tegen de regering.
Adam heeft een goed leven. Zijn ouders zijn redelijk arm waardoor zijn broer Jess fulltime moet werken, maar hij heeft wel een rijke vriendin waarmee hij samen naar een concert gaat van Jimmy Earle, die de week ervoor Death heeft genomen en sterft tijdens zijn optreden. Het was een geweldig optreden, maar er breken rellen uit na het concert. Death is enorm duur, maar wordt door Zealots uitgedeeld aan vele mensen. Adam heeft een geweldige avond, maar daarna stort zijn wereld in. Zijn broer is verdwenen en is waarschijnlijk dood waardoor Adam moet stoppen met school zodat hij moet werken en zijn vriendin zit hem niet meer zitten. Hij weet niet wat hij moet doen, dus neemt hij Death in. Zijn laatste week op aarde kan beginnen…

The Hit is een spannend boek wat je ook nog aan het denken doet zetten. De spanning wordt langzaamaan opgebouwd waardoor het steeds spannender wordt naarmate het verhaal vordert. Er zijn genoeg vijanden in het verhaal, je weet totaal niet welke kant het verhaal op zal gaan zodat je dit boek zeker uit wilt lezen.

De spanning zit er dus zeker in, maar ook het idee van een pil voor de dood vind ik redelijk origineel. Burgess beschrijft goed wat voor werking deze pil op je heeft. Ik vroeg me al snel af of ik ooit zo’n pil zou willen innemen en wat ik dan in mijn laatste week zou willen gaan doen (Natuurlijk zal ik het alleen doen als ik zou weten dat ik ga sterven aan een ondraaglijke ziekte en in mijn week zou ik de wereld snel afstruinen en mijn favoriete beroemdheden ontmoeten). Adam heeft dan ook voor zichzelf een eigen lijst gemaakt met de dingen die hij nog wil doen, de ene wens nog extremer dan de ander. De uitwerking van deze pil vond ik zeer indrukwekkend.

Hoewel de spanning en de uitwerking van Death leuk gedaan was, heb ik ook wat opmerkingen over dit boek. Ik vond de sfeer van Engeland in de toekomst minder goed beschreven, ik kon de armoede in de crisis nou niet echt voor de geest halen en kan ik er geen duidelijk beeld bij krijgen. Ook zijn de personages redelijk oppervlakkig, Ik had nou niet een binding met één van de personages wat me wel teleurstelde. Alle personages waren vooral op zichzelf gericht en daarom kon ik ook niet bepaalde relaties tussen mensen herkennen. Burgess heeft dus een leuk verhaal neergezet, maar heeft weinig aandacht besteed aan de karakters van zijn personages.

Afgezien van de minpuntjes vond ik The Hit een aangenaam boek en ben ik erg blij dat ik dit boek heb gekregen. Wie weet ga ik wel meer boeken lezen van Burgess, hij heeft wel een leuke manier van schrijven. Een welverdiende 7!

Update: Binnenkort komt dit boek uit in het Nederlands!