Recensie: Spiderwick Chronicles

Auteur: Holly Black, Tony DiTerlizzi
Genre: Fantasy
Uitgeverij: van Goor
Bladzijdes: 510
Prijs: 17,50
Link naar de Goodreads pagina

De ouders van Mallory en haar tweelingbroertjes Jared en Simon zijn gescheiden en hun moeder neemt haar drie kinderen vanuit New York mee naar een verlaten huis van hun oudoom Arthur Spiderwick. Het is een oud huis en er gebeuren allemaal vreemde dingen. Dingen verdwijnen en er zijn wat opmerkelijke ongelukjes. Jared krijgt alleen maar de schuld van zijn moeder, maar de kinderen vermoeden dat er iets gaande is in het huis van Spiderwick. Ze gaan op onderzoek uit en vinden het boek van Arthur Spiderwick, wat hun meeneemt naar bijzondere avonturen en het zien van fantastische wezens…

Aangezien ik Holly Black kon interviewen, wilde ik wat meer van haar boeken lezen. Ik had een paar jaar geleden de film gezien van The Spiderwick Chronicles, dus ik wilde dit boek wel lezen. Ik herinnerde me nog weinig van de film, dus ik had niet veel verwachtingen voor het boek. Ik wist wel dat het vol met fantasywezens zou zitten, wat ik altijd wel kan waarderen.

De Spiderwick Chronicles is een luchtig boek wat je heel snel kan uitlezen. Het lettertype is erg groot en de helft van de bladzijdes zit vol met tekeningen zodat je eigenlijk met veel gemak door dit boek gaat. Deze serie bestaat uit 5 delen die bij elkaar zijn gekomen in één boek. Ik gok dat je zeker elk anderhalf uur één boek uit kan lezen, en dan moet je wel een traag leestempo hebben. Het leest dus erg vlot en het is dan ook bedoeld voor een wat jonger publiek. Oudere tieners kunnen dit eerder als tussendoortje lezen.

Het verhaal is leuk om te lezen. Het is lekker kinderlijk en de spanning wordt rustig opgebouwd. Je wordt beetje bij beetje geïntroduceerd in de aparte wezens waar Arthur Spiderwick over heeft geschreven. Je komt langzaamaan in dit magische wereldje!

Wat ik een plus- en minpunt vind, zijn de vele tekeningen in het boek. De tekeningen zijn erg mooi, maar je verbeeldingsvermogen wordt er al veel minder op. Uiteindelijk was ik redelijk lui om bepaalde wezens in mijn hoofd te bedenken, aangezien er toch genoeg tekeningen van ze zijn. Voor beginnende lezers is dit geweldig, maar ik vond de fantasie die je voor dit boek moet gebruiken erg laag, terwijl er juist veel fantasie bij te pas hoort te komen! Mooie tekeningen dus, alleen is het wel een afbreuk voor je leesplezier.

De Spiderwick Chronicles is een leuk boek voor jonger publiek die zich willen wagen aan het Fantasy-genre. Holly Black schrijft op een vlotte manier waardoor je met gemak door dit boek heen komt. Elfen, dwergen, kobolden, je vindt ze hier! De tekeningen zijn daarbij prachtig, maar zorgen wel voor wat minder verbeeldingskracht. Een fijn boek voor tussendoor!