Recensie: Vervloekingen (De Graces #2)

Auteur: Laure Eve

Vertaling: Mireille Vroege

Uitgeverij: Best of YA, Van Goor

Bladzijdes: 256

Prijs: 19,50

ISBN: 9789000349425

De Graces hebben bijzondere dingen meegemaakt de afgelopen maanden en ze proberen alles achter zich te laten, maar de vloek rondom hun familie blijft hangen. Summer Grace vindt een set tarotkaarten en samen met Fenrin en Thalia leren ze meer over de vloek die rust over hun familie. Samen met hun vroegere vriendin River kunnen ze hun krachten naar een hoger niveau tillen, maar wat is de prijs die ze daarvoor moeten betalen? De buurtbewoners van de Graces maken ook steeds ergere dingen mee. Kunnen de Graces de oplopende spanningen in hun buurt weer normaal krijgen?

De Graces is een boek dat mij zeker was bevallen. Ik dacht eerst dat het verhaal een alternatieve versie was van Twilight, maar het verhaal ziet daar juist enorm van af. Het einde van het eerste deel eindigde zo spectaculair, dus ik moest gewoon het vervolg lezen! Dit vervolg heeft alleen lang op zich moeten wachten, maar nu ligt hij dan eindelijk in de winkel. Wees gewaarschuwd, want ik toon wel wat spoilers over het eerste deel in dit tweeluik. Mocht je het eerste deel niet hebben gelezen, zal ik dus hier stoppen met lezen en de recensie van het eerste boek lezen!

Goed, nu ik de waarschuwing wat betreft spoilers voor het eerste deel heb gegeven, kan ik wat makkelijker praten over het tweede deel. Vervloekingen gaat verder na de gebeurtenissen waarin Wolf op wonderbaarlijke wijze weer tot leven kwam. River is veel krachtiger dan je denkt en dat gaan de Graces merken… Ik vond het erg leuk dat magie geen mysterie was in het tweede deel. In het eerste deel vraag je je constant af of de Graces daadwerkelijk heksen zijn, maar in het tweede deel zijn ze er heel duidelijk in: magie bestaat. Je leert dingen over tarotkaarten, vervloekingen, rituelen en meer en de magie is hierdoor veel beter te merken. Dit vond ik een verademing, omdat je ziet in dit boek hoe sterk de magie kan zijn en wat voor risico’s daarbij zitten. Magie komt met een prijsje, iets wat deze heksenkring moet leren…

In dit deel lees je niet meer vanuit het perspectief van River, maar van Summer. Dit is de jongste van de Graces-kinderen en ik vond deze keuze erg fijn. Summer is namelijk erg toegankelijk en een leuke meid, in ieder geval de meest normale van de drie. Het was erg leuk om in Summers hoofd te kruipen, maar je hoort ook genoeg over Fenrin, Thalia, Wolf en River. Vooral het mysterie rondom Wolf vond ik interessant, aangezien hij zich apart gedraagt. Deze groep zorgt voor een fijne dynamiek en ook de ouders van de kinderen hebben iets magisch. Deze heksenkring is zo fascinerend en ik weet zeker dat ik mijn ogen uitkijk als ik deze familie in levende lijve zou kunnen ontmoeten.

Hoe de ontknoping van dit verhaal vond? Nou, deze vond ik vrij geslaagd. Ik had misschien iets grotere dingen verwacht van River, maar het verhaal wist het verhaal goed af te sluiten. Vooral de plotwendingen van het verhaal waren erg bijzonder en ik las dit boek ook binnen zeer korte tijd uit. Laure Eve is dan niet zo magisch als de personages in dit boek, maar ze wist me wel te betoveren door haar mysterieuze schrijfstijl en deze eigenzinnige personages. Het heeft dus even geduurd, maar ik heb het tweede deel van De Graces verslonden!

Ik heb dit boek mogen ontvangen als recensie-exemplaar van de uitgeverij, in ruil voor een eerlijke recensie en promotie op social. Ontzettend bedankt Best of YA!