Animerecensie: Beastars – Seizoen 1

In de Aniway stond Beastars op de cover en was het meteen de eerste recensie die in het blad te vinden was. Ik had van vrienden wel wat gehoord over deze anime, maar daarvoor had ik nog niet de neiging om deze anime op Netflix op te pakken. De Aniway haalde mij in ieder geval over om deze anime een kans te geven, wat heel goed uitpakte! Beastars is namelijk een unieke serie die op het begin wat vreemd oogt, maar uiteindelijk je volledig in zijn greep neemt.

In een antropomorfische samenleving wonen herbivoren, omnivoren en carnivoren in harmonie met elkaar, maar er zijn nog steeds spanningen rondom carnivoren die hun instinct en behoefte aan vlees moeilijk in de hand kunnen houden. Legoshi is een grijze wolf en de beste vriend van Tem, een alpaca die op gruwelijke wijze is vermoord op de Cherryton Academy. Door deze moord lopen de spanningen meer op tussen de herbivoren en de carnivoren, terwijl Legoshi erg worstelt met zijn instinct. Zo heeft hij een zwak voor Haru, een wit konijntje die niet schattig gevonden wil worden. Maar vindt Legoshi Haru aantrekkelijk, of is zij een lekker hapje voor Legoshi als het er daadwerkelijk op aan komt?

Beastars is een Netflix original die naar mijn idee op vele vlakken uniek aanvoelt. Ten eerste is de antropomorfische samenleving erg sterk neergezet. Iedereen leeft wel in vrede samen, maar de ware natuur van de vleeseters blijft een ding. Carnivoren proberen zichzelf te bedwingen, maar dit is erg lastig als hun instinct komt opspelen. Deze spanningen in de maatschappij zijn heel beklemmend en zowel carnivoren als herbivoren hebben het moeilijk. Carnivoren moeten hun eetlust stillen, terwijl herbivoren bang zijn om opgegeten te worden als je net op het verkeerde moment op de verkeerde plek bent. Door deze conflicten wordt je steeds meer gezogen in het verhaal, het wist mij met elke aflevering meer en meer te fascineren.

Legoshi is een grijze wolf die zijn plekje nog niet heeft kunnen vinden. Hoewel hij een carnivoor is, probeert hij zijn onschuld te bewaren. Hij is wat ongemakkelijk in de omgang, maar ook heel geduldig en vriendelijk. Hij wil niet toegeven aan zijn instincten, waardoor je erg met hem te doen hebt. Ook Haru is een personage die heel anders is dan je in eerste instantie denkt. Ze oogt als een schattig konijntje, maar niets is minder waar. Deze anime heeft tal van personages die erg verrassend uit de hoek kunnen komen, waardoor er geen grote mate van voorspelbaarheid is. Het machtspelletje op de Cherryton Academy is vrij intens en laat vele nieuwe kanten zien van de personages.

Ik was op het eerste gezicht wat huiverig over deze serie, maar uiteindelijk is het echt een knaller van een eerste seizoen. Ik kijk nu al met veel ongeduld uit naar het volgende seizoen, want ik ben zo nieuwsgierig naar alle vorderingen op de Academy! Ik weet niet wat het is, maar de serie is zo intens, de personages zo geloofwaardig en de spanningen in het verhaal laten je gekluisterd aan je beeldscherm zitten. Beastars is beestachtig goed, en daarom ook het kijken waard!