Animerecensie: Eden

Netflix weet de laatste tijd steeds meer anime te tonen op het streamingsplatform, en de serie Eden wist mij meteen nieuwsgierig te maken. Een post-apocalyptische wereld vol robots, en opeens een baby? Dat klonk interessant. De serie heeft maar vier afleveringen, dus je kan de serie zien als een film met een paar cliffhangers. Makkelijk te zien binnen een avondje, dus tijdens een vrije avond ging ik er even voor zitten.

De mensheid is al duizend jaar verdwenen op aarde, en de planeet is nu bewoond door robots die in vrede samenleven. De mensheid is een mythe geworden, totdat twee robots de baby Sara Grace ontdekken, die uit haar cryo-slaap is ontwaakt. Mensen zijn ten strengste verboden in Eden 3, de plek waar de twee robots leven, maar de twee besluiten Sara Grace op te laten groeien. Sara Grace wordt de enige mens op aarde, of is er hoop voor de rest van de mensheid?

Bron: Gids.tv

Eden is een mooie animatieserie waarbij het verhaal geleidelijk aan de spanning laat toenemen. In de eerste aflevering merk je vooral het ontdekken van Sara Grace door de robots A37 en E92, die als een soort pleegouders dienen voor Sara. Sara is eigenlijk verboden voor robots, waardoor de twee pleegouders vluchten met het kleine meisje. Nadat ze is opgegroeid tot een jonge vrouw voelt ze haar behoefte aan het zien van andere mensen, waardoor het avontuur kan beginnen. Sara komt in situaties waar geen uitweg in lijkt te zijn, wat het verhaal erg spannend maakt.

Bron: Films Epic Place

De animatiestijl is gedeeltelijk 3D en weet vrij goed te werken, hoewel ik niet volledig was overtuigd van de kwaliteit. Wel vond ik deze futuristische wereld fascinerend, want Eden voelt inderdaad aan als een vredige en mooie wereld vol groen. Achter deze wereld hangt een sombere ondertoon, wat de serie uiteindelijk veel meer emotie geeft. Bepaalde plotwendingen waren wel te voorspellen en de vooruitblik aan het begin van de serie geeft wel wat weg van de ontknoping, maar dit wist de pret niet te drukken. Het hoopvolle en mooie sfeertje van de serie houdt het amusant en is ideaal voor een avondje bingewatchen. Sara Grace is daarbij een erg vrolijk en dapper meisje, en het feit dat de robots zo veel emoties tonen en om Sara geven is erg hartverwarmend.

Eden is een prima animatieserie als Netflix Original, en weet naast een bijzondere futuristische wereld een emotioneel verhaal te geven over familie en het klimaat. Bepaalde typische Japanse clichés komen voorbij, maar weten erg te passen bij deze setting. Mocht je anderhalf uur de tijd hebben om een serie te bingewatchen, kan ik je deze serie van harte aanraden.