Animerecensie: Grimgar of Fantasy and Ash

Netflix breidt zich steeds meer uit met het aanbod van anime, iets waar ik heel tevreden mee ben! Grimgar kwam laatst online, een anime die zich afspeelt in een fantasywereld. Ik kreeg al wat Dungeons and Dragons-vibes van deze anime, dus ik besloot de serie een kans te geven. De serie is maar 12 afleveringen, dus dat is haast niks! Binnen een paar dagen had ik ook de serie uit, maar was het ook zo goed als ik had gedacht?

In Grimgar komen er verschillende mensen terecht in een fantasywereld. Ze hebben nog weinig herinneringen aan hun leven in de wereld waar ze vandaan kwamen en moeten een vrijwillige soldaat worden en gaan leven in deze magische wereld. Niemand weet hoe ze moeten vechten, maar veel mensen sluiten zich aan bij een groep en proberen zo te overleven. Haruhiro, Ranta, Manato, Yume, Shiroru en Mogzo worden een groep, waarbij ieder van hen een bepaalde klasse beoefent om zo sterker te worden, maar kunnen ze wel overleven in deze mooie, maar gevaarlijke wereld?

Grimgar of Fantasy and Ash is een anime waar ik zeker van genoot, maar waarbij ik ook wat aanmerkingen bij heb. De personages komen terecht in een bijzondere wereld en moeten op elkaar bouwen willen ze blijven leven. De wereld waar ze in terecht zijn gekomen is vrij hard: ze moeten goblins gaan verslaan zodat ze wat geld kunnen verdienen, maar ieder van hen is niet heel sterk. Hierdoor verloopt het verhaal aan de ietwat trage kant. Het tempo is niet heel hoog, maar hierdoor merk je wel heel goed hoe het is om als beginnende soldaten te overleven in een magische wereld. Beetje bij beetje wordt iedereen sterker, wat heel mooi is om te zien.

De personages zijn lekker divers. Zo heb je Haruhiro, een dappere jongen die een thief wordt en meer in zijn mars heeft dan hij denkt. Ranta is juist heel anders, hij is een dark knight, nogal koppig en heeft wat perverse trekjes. Magzo is juist een hele vriendelijke en rustige jongen, maar is als warrior een van de sterkste personen uit de groep. Manato is de charismatische leider van de groep en een priest die zijn team kan genezen, terwijl Shiroru een verlegen mage is die met haar magie de vijand te slim af probeert te zijn. Tot slot hebben we Yume, een vrolijke hunter die er niet tegen kan als ze wordt beledigd. De dynamiek in de groep is erg fijn en ik vond het heel cool om te zien hoe ze ieder hun eigen aanvallen en spreuken bezitten die ze leren in hun gilde. Ieder vertoont een grote ontwikkeling in hun karakter, iets wat ik erg kon waarderen in deze anime.

Het gehalte van fanservice vond ik alleen wat jammer. Ja, die Japanners hebben het graag over de voorgevels van vrouwen, maar dat haalde me wel wat uit het verhaal. De koppige Ranta ziet bijvoorbeeld graag het vrouwelijk schoon en heeft het er af en toe over, maar het past totaal niet bij de setting. Het had weinig toevoeging in het verhaal, wat voor mij wel een minpunt was. Daarbij hoop ik nog meer te zien over de reden waarom deze mensen in Grimgar zijn beland. Er zijn lichte verwijzingen naar de echte wereld, maar daar wordt weinig mee gedaan. Ik ben juist erg benieuwd waarom juist zij in een magische wereld belanden, dus ik hoop daar wat meer van te zien als er meer seizoenen zullen komen.

Hoewel Grimgar wat nadelen had, ben ik over het algemeen positief over deze anime. Hij is ongeveer vier uur en de laatste paar afleveringen vertonen veel actie. De karakterontwikkeling is heel mooi om te zien en de magische wereld zal vele fantasyliefhebbers aanspreken. De fanservice mag wel minder worden, maar voor de rest kijk ik zeker uit naar meer seizoenen van deze anime. Nu maar hopen dat die er gaan komen!