Animerecensie: My Hero Academia

Anime kijken is iets wat ik graag doe. Ik ben gek op korte series die je zo uit hebt, maar ik wil ook hele bekende anime bekijken. My Hero Academia is een hype in Japan en Amerika (toen ik in Japan was, zag ik genoeg merchandise van deze serie), maar ik had zelf nog niet de hype te pakken toen ik de serie twee jaar geleden zag. De eerste twee seizoenen hadden nog geen enorme indruk op me achter gelaten, maar ik hoorde dat deze serie juist heel sterk is. Tijd voor een rematch, ik begon weer met aflevering 1 en keek naar vier hele seizoenen! Zoals je dan ook kan verwachten is de hype nu toch wel aangeslagen, want My Hero Academia is een anime die het waard is om te zien!

In de toekomst heeft 80% van de bevolking een unieke gave, waardoor er vaker superhelden en superschurken zijn. Niet alle gaven zijn heel sterk of praktisch, maar een groep mensen zijn opgeleid om superhelden te worden. Izuku Midoriya is vanaf jongs af aan enorm fan van All Might, de grootste superheld die er bestaat. Hij hoopt net zo te worden als deze superheld, maar hij heeft helaas geen unieke gave. Hij heeft bijna zijn droom opgegeven, maar dat verandert als hij All Might ontmoet, die hem vertelt dat hijzelf aan het einde van zijn carrière is. Zijn kracht (One for All) kan hij overdragen aan Midoriya, zodat hij zijn werk kan voortzetten. Hij krijgt dus een enorme kracht, maar moet hier nog mee leren omgaan, terwijl hij zich aanmeldt voor de school waar de beste superhelden worden opgeleid.

Ik heb de eerste twee seizoen twee keer gezien, aangezien ik vrij veel was vergeten. Deze twee seizoenen waren het de eerste keer niet voor mij, aangezien ik Midoriya op sommige momenten erg irritant vond. In het begin is hij een erg emotionele jongen die constant moet huilen, waardoor hij helemaal niet overkwam als een potentiële superheld. Hij weet de toelatingseisen te halen en hij wordt een leerling op de heldenacademie, samen met zijn oud-klasgenoot Bakugo, die het maar niks vindt dat Midoriya ook een held kan worden. Midoriya moet zichzelf bewijzen als held, wat stapje voor stapje gaat. Uiteindelijk stoorde ik me niet meer aan de hoofdpersoon, aangezien hij steeds sterker wordt en veel heldhaftiger wordt. Hij heeft echt een goed hart en is in staat om zijn naasten te beschermen. Hij maakt zo’n enorme ontwikkeling mee, dat is zo indrukwekkend om te zien! Zijn kracht maakt hij zichzelf eigen, en het perfectioneren van zijn kracht is ook erg interessant.

Daarbij lopen de spanningen tussen superhelden en superschurken op. Een groep criminelen is van plan om All Might aan te vallen, waardoor Midoriya en zijn klasgenoten (hij zit in een klas van twintig leerlingen) vaak genoeg moeten opletten. Het gevaar is niet altijd aanwezig, maar wanneer de vijanden toeslaan, kan het er heftig aan toe gaan! De verscheidenheid aan personages is bijzonder om te zien, omdat iedereen weer unieke krachten heeft. Een superheld worden is zo makkelijk nog niet, want de schurken bieden genoeg weerstand. Bij sommige afleveringen zat ik echt vastgekluisterd aan het beeldscherm, de makers weten er echt wat spannends van te maken!

Vooral de personages zorgen voor zo veel levendigheid in de serie. In de klas van Midoriya zitten twintig leerlingen, maar elk van hen zijn goed uitgewerkt. Ze zijn makkelijk uit elkaar te houden en iedereen krijgt wel even zijn of haar moment, waardoor je de hele groep goed kent. Ook andere personages buiten de klas krijgen genoeg verdieping, zo wordt deze serie alleen maar leuker en leuker! De dynamiek tussen personages is heel aangrijpend en je leeft met iedereen mee. Personages leren veel en krijgen het soms zwaar te verduren, of laten juist een hele andere kant van zichzelf zien. Het is gewoon moeilijk om een favoriet personage aan te duiden, omdat iedereen wel zijn of haar geweldige kanten heeft.

Na vier seizoenen My Hero Academia gezien te hebben, moet ik zeggen dat ik een enorme fan ben geworden van deze serie. Vorig jaar in Japan zag ik enorm veel merchandise van deze serie, en ik heb gewoon spijt dat ik niet heel veel in huis heb gehaald! Geef de serie vooral een kans, en accepteer dat op het begin Midoriya wat emotioneel overkomt, want dit gaat zeker weg en dan beland je in een epische serie waarin je leert hoe het echt is om een superheld te zijn. Ik kan niet wachten op het volgende seizoen!