Antihelden, improvisatietheater op hoog niveau!

Met een buikgriep had ik 10 oktober weer flinke buikpijn. Ook in de avond, maar dan niet van de pijn, maar van het lachen! Ik ging namelijk naar de voorstelling van de Antihelden, 6 enthousiaste theatersportmeesters! Vorig jaar was hun eerste voorstelling en was al vol spanning en sensatie, maar dit jaar hebben ze het zeker overtroffen. De voorstelling was in Theater Toverlei in Leiderdorp.

Bij aanvang van de zaal werd het publiek verwelkomd door een heerlijke zak popcorn die op elke stoel aanwezig was. De zaal werd snel gevuld door een groot aantal mensen die gingen genieten van deze avond improvisatietheater. Voor de mensen die niet bekend zijn met improvisatietheater: bij improvisatietheater worden scènes gespeeld zonder enige voorbereiding, met behulp van suggesties uit het publiek. Een scène kan leuk, grappig, ontroerend of vreselijk worden, dat kunnen de spelers niet van tevoren vaststellen! Deze avond was dus één grote verrassing die zeer positief uitpakte.

De voorstelling begon met een introductie van de presentator Bahamin, die het publiek gelijk enthousiast maakte en veel interactie had met alle kijkers. Al snel konden de Antihelden op het toneel verschijnen met behulp van filmpjes die op een beeldscherm verschenen. Mede dankzij de popcorn kreeg iedereen als snel een bioscoop-gevoel en kon de show beginnen!

Het eerste spel was de interventie, waarin een persoon werd geconfronteerd met zijn/haar slechte eigenschap. Hiltsje, gespeeld door de Antiheld Mirjam, was veel te spontaan en dat irriteerde haar dochter en het echtpaar Herma en Herman. Herma, oftewel onze Floor, wist een dramatisch gedicht voor te dragen aan Hiltsje over haar overdreven spontaniteit, wat het publiek al in lachen deed uitbarsten. Hoewel de arme Hiltsje het niet goed kon maken en haar familie haar achterliet, werd er toch behoorlijk gelachen door het publiek en was het publiek al flink opgewarmd voor de rest van de avond.

De Antihelden gingen snel door met een interventie tegen de nieuwe koning van Japan die criminele praktijken had uitgevoerd om de koning te worden, en daarna kwam er een spetterend hardrock-lied over Thomas de geschiedenisdocent. Toen was het de beurt aan Intens over de grens, waar Djamila samen met Jonas de Hagenees (Jasper) naar de Galapaggos-eilanden was geweest om varanen te onderzoeken. De presentatrice praatte met Djamila over haar ervaring, terwijl Jonas via het tweede scherm te zien was met zijn commentaar, wat mede heeft geleid tot veel gegier vanuit het publiek. De scène eindigde met een romantische reünie tussen het paar.
Voordat de pauze begon, konden de Antihelden het niet laten om nog een flinke cliffhanger te geven tijdens ”De wereld van de net niet superhelden”, waarin een stelletje sullige superhelden toch groter en sterker wilden worden, maar onderling waren er complotten tegen elkaar gesmeed waardoor het publiek op het puntje van zijn stoel stond.

De Antihelden van links naar rechts: Jasper, Sander, Bahamin, Djamila, Mirjam en Floor

Na de pauze nam iedereen snel plaats op zijn stoel, want we wilden snel weten hoe ”De wereld van de net niet superhelden” zou aflopen. De spanning liep hoog op en er kwam een interessante wending in het verhaal waarna het publiek in luid gejuich uitbarstte!
De voorstelling ging verder met Chique of Plastic, waarin een niet bestaand voorwerp wordt beschreven terwijl deze op het scherm werd getekend door Mirjam. De ”Shory Poophe” werd uiteindelijk een voorwerp die je goed kon gebruiken als de Vikingen je huis willen plunderen. Door het tekentalent van Mirjam kreeg het publiek een goed beeld van dit bijzondere voorwerp.

De Antihelden houden wel van een liedje tussendoor, en dat bewezen ze maar weer met hun country-lied over graanpatronen en aliëns. Vervolgens werd er een debat gehouden over de parkeergelegenheid waarbij de socialistische oudere had gewonnen die werd ondersteund door hilarische tekeningen van Mirjam en Floor die Sander en Jasper moesten verwerken tijdens hun debat. Het publiek had nog wel uren willen kijken naar de Antihelden, maar helaas waren we aangekomen bij het laatste spel, namelijk een nieuw Disney-sprookje over Elizabeth die een ruimtereis wilde maken. Alle elementen van een typische Disney-film kwamen erin voor, van een minder knappe vriendin, een gemene slechterik en een fantastisch goed einde. Het was een spetterend einde van een avondvullende voorstelling en de Antihelden kregen luid applaus!

Met improvisatie weet je nooit wat je te wachten staat, maar met de Antihelden heb je garantie op een komische voorstelling. Vorig jaar leverde de Antihelden al een avond vol vermaak, en nu hebben ze dit zelfs overtroffen! Het programma was strak en het beeldscherm gaf een leuke toevoeging aan de sfeer. Een avond om niet te vergeten!

Nieuwsgierig geworden naar dit gezelschap? Dan kunt u hier naar de site van de Antihelden.