Evenement + Filmrecensie: Voorpremière Disney Descendants

Toen ik het boek Dwaaleiland las, een prequel op de film Disney Descendants, zag ik dat er een winactie was waarmee je twee kaartjes voor de voorpremière van de film kon winnen. Je moest op een originele manier op de foto met dit boek en ik had meteen een goed idee. Ik heb een paar vrienden die flinke Disney-gekken zijn en verkleed wilden als Disneyschurken en zo op de foto wilden met mij en het boek. Zo gezegd, zo gedaan. We maakten een foto (ik ben samen met Dr. Facilier en Maleficent op de foto geweest) en ik stuurde hem op. En ja hoor, ik won kaartjes voor Disney Descendants! Ik ging de vrijdagmiddag naar het kantoor van Disney om daar de film een dag voor de première op Disney XD te zien. Na het lezen van het boek was ik best benieuwd naar de film.

De verdieping van Disney was de bovenste verdieping van een groot gebouw dichtbij het station van Hoofddorp. Er was een enorm uitzicht! Niet alleen het uitzicht was gaaf, ook de binnenkant van het pand was heel gaaf om te zien. Er waren flink wat decoraties in het teken van Disney en ik heb nog wat kunnen kijken in het artbook van Big Hero 6. Er was zelfs een grote Disney Descendants appel! Al snel kwamen meerdere winnaars naar binnen gewandeld, ik voelde me nogal oud tussen al deze jonge Disney-liefhebbers. Zelf ben ik niet zo’n grote Disney-fan (ik kan alleen nog De Leeuwenkoning, Jungle Book, De kleine Zeemeermin, Bambi en Doornroosje goed herinneren), daarom vroeg ik me af of deze film nog wat voor mij zou zijn.

Al snel werden we naar een kamer gebracht met allemaal drankjes en cake. Lekker! Ik nam meteen een cupcake en even later konden we naar de kleine bioscoopzaal om de film te bekijken. De film werd snel gestart, want hij duurt wel 110 minuten! We kregen nog bakjes popcorn voor tijdens de film en we konden met de film beginnen!

In Disney Descendants volg je de kinderen van Maleficent, Cruella de Ville, de boze koningen uit Sneeuwwitje en Jafar. Ze zitten op Dwaaleiland, afgezonderd van het sprookjesrijk en zonder enige vorm van magie. Gelukkig is er hoop, want de zoon van Belle en het Beest (de koning en koningin van Auradon) wil dat er 4 kinderen van Disney-schurken naar Auradon komen om zo vriendschappen op te doen. Mal, Carlos, Evie en Jay gaan naar Auradon, met de opdracht van Maleficent om de toverstaf van de goede fee te stelen zodat de slechteriken kunnen heersen over Auradon.

Voor mij als milde Disney-maniac kon ik niet optimaal genieten van deze film. Ik ben geen Disney-type, dus ik kon me nog aan te veel dingen ergeren. Houd jij wel van Disney? Dan is de film echt iets voor jou! De hele film ademde pure Disney uit. Vrolijke liedjes met goede zang, grappige typetjes, leuke verwijzingen naar verschillende personages uit sprookjes, de aandoenlijke personages, precies wat Disney Disney maakt! Disney Descendants is een film die je kan kijken als je je gedachten even op nul wilt zetten en gewoon een prettige film wilt zien. Het hele Disneysfeertje is niks voor mij, maar als je Disney leuk vindt, ga je de film geweldig vinden.

De verhaallijn was een tikkeltje voorspelbaar, maar er werd wel genoeg spanning in het verhaal gestopt. Kleine kinderen vinden de film vast geweldig, maar oudere kijkers zullen ook met een tevreden blik deze film bekijken. Het leukste stukje vond ik zelf de sport die werd beoefend op de Disneyschool. Daarnaast kan je nog zwijmelen op de romantiek in de film en kan je vaak genoeg lachen om alle grappen van personages. Ja, de film bevat behoorlijk wat stereotypes, cliché boodschappen en overdreven musicalnummers, dus daar moet je wel van houden. Gelukkig verveelde ik me geen moment tijdens het zien van de film. Er gebeurde telkens wat en ik bleef geboeid. Ook is het erg leuk om te zien hoe de nieuwe generatie Disney-figuren is en hoe zij toch verschillen van hun ouders. Het einde is ook een mooi lang-en-gelukkig-einde wat je al vanaf begin af aan had gehoopt, hoewel er nog zat losse eindjes waren die niet werden besproken of werden toegelicht.

Dus Joost, is de film een aanrader? Voor een avondje bankhangen en nostalgie is deze film ideaal, een leuke kinderfilm. Achteraf werden we nog bedankt voor onze komst en kregen we nog een Disney-goodiebag mee met allemaal Disney-spullen (van veel moderne Disney-series die ik bijna allemaal niet ken… Ik ben toch meer van de oude films). Ik wil Disney bedanken voor het organiseren van deze voorpremière en de vele extra’s tijdens het zien van de film!

Heb jij Disney Descendants al gezien?