Filmrecensie: Birds of Prey and the Fantabulous Emancipation of one Harley Quinn

DC is naar mijn idee met hun laatste films redelijk goed bezig, ze proberen echt hun grote tegenstander Marvel tegen te werken met sterke films. Harley Quinn is voor velen een favoriet personage in Suicide Squad (die niet volledig succesvol was), dus zij kreeg haar eigen film die ook voor 16+ was. Het duurde even, maar vorige week besloot ik de film te gaan kijken! Was Margot Robbie opnieuw een fantastische Harley, en hoe zouden andere personages zijn?

Harley Quinn is gedumpt door haar vriendje the Joker, maar probeert dit aan niemand te laten merken. Ze heeft een eigen appartement en zorgt voor veel onrust in Gotham City, waardoor veel mensen het op haar gemunt hebben. Roman Sionis is een rijke schurk in Gotham City en zet zijn zinnen op een meisje die een bepaalde diamant in bezit heeft, dus Harley gaat achter het meisje aan. Maar zij niet alleen, ook andere mensen hebben het gemunt op de diamant…

Birds of Prey is een bijzondere film die een heel nieuw sfeertje weet toe te voegen aan het DC-universum. Ten eerste de hele setting, die is erg Harley-achtig uitgewerkt. Felle verschillende kleuren, Gothams criminele buurtje, veel glamour en gekkigheid, deze film is een confettifestijn vol typische Harley Quinn-symbolen waar je als DC-fan enorm van kan genieten. Daarbij is de film 16+, wat te zien is aan het geweld in de film. Een beetje bloed, veel geknakte botten en veel criminele activiteiten die er te zien zijn. Daarbij is de muziek bij de film ook heel passend en zorgt voor nog meer gekte in het hele verhaal.

Ook is het gaaf om te zien om vanuit het perspectief te kijken van Harley. Haar verleden is erg hectisch en bijzonder en ze heeft veel pijn. Het is interessant om te zien hoe ze daar mee omgaat en hoe haar geflipte persoonlijkheid toch wordt afgewisseld met haar flinke intelligentie (ze heeft namelijk een doctoraal in psychologie en kan anderen heel makkelijk lezen). Ze is impulsief, maar heeft ook hele geniale plannen waardoor ze haar doel kan bereiken. Ze is de belichaming van girlpower, hoewel je niet zeker weet of ze zelfstandig zichzelf staande kan houden.

Harley is gelukkig niet alleen, want er zijn andere personages die haar of willen helpen, of juist willen tegenwerken. Dit zijn allemaal stoere vrouwen met hun eigen talenten en gave gevechtstechnieken, die een licht feministisch randje aan de film geven. Ik vind daarentegen de kritiek van recensenten die de de film vol mannenhaat vinden zitten, want dit is totaal onterecht. De gevechtsscènes zijn heel strak en gaaf uitgewerkt en bepaalde wendingen in het verhaal geven de film veel originaliteit. Het begin is enigszins warrig, maar halverwege het verhaal weet je alles goed te begrijpen.

Het is jammer dat Birds of Prey geen enorm aantal bioscoopbezoekers heeft, want deze film is zeker een aanrader. Lekker wreed, vol met pit en kickass personages, DC gaat de goede kant op! Mocht je zin hebben in een gave film vol girlpower en geflipte personages, dan ben je zeker met deze film bij het juiste adres.