Filmrecensie: Free Guy

Twee weken geleden bezocht ik met wat vrienden de bioscoop voor de film Free Guy, een film die al een tijdje uit was. Het was een bijzondere planning, want vier dagen erna verscheen de film op Disney+. Het had mij wat gescheeld als ik had gewacht op de release op Disney+, maar ik ben juist heel blij dat ik de film heb gezien in de bioscoop. Free Guy is namelijk een van de beste films die ik dit jaar heb gezien, en deze geniale film aanschouwen in de bioscoop maakte het alleen maar beter!

Bron: Gids.tv

Guy is een vrolijke man die samen met zijn vriend Buddy een prima leventje heeft. Hij heeft een appartement in de stad, gaat elke dag naar zijn werk bij de bank, wordt dagelijks overvallen door criminelen en blijft ondanks dat een glimlach houden op zijn gezicht. Hij is wel op zoek naar de liefde van zijn leven, maar hij begint de hoop langzaam op te geven. Totdat hij de perfecte vrouw ziet met een zonnebril op, wat betekent dat ze een bijzonder persoon is waar normaal niet mee wordt gesproken. Guy doet iets onverwachts en pakt een zonnebril af van een overvaller, en een nieuwe wereld gaat voor hem open. Hij zit in een game, en is van een NPC veranderd in iemand die bewust is van de gamewereld waar hij in is!

Ryan Reynolds ken je waarschijnlijk wel als Deadpool, en in deze film weet hij weer een hilarisch personage te spelen. Een onwetende bankier die erachter komt dat hij een NPC is in een gamewereld, en vanuit daar zijn leven wil veranderen! De vrouw van zijn dromen is een gamer die een geheim in de game wil ontdekken, want zij is namelijk een gamemaker die haar eigen technologie heeft verkocht aan een miljonair die waarschijnlijk haar game heeft gebruikt. De scènes wisselen af tussen de gamewereld en de echte wereld, waardoor je erachter komt dat het gedrag van Guy opmerkelijk is. NPC’s horen helemaal niet uit zichzelf beslissingen te kunnen maken, maar Millie (de vrouw uit de dromen van Guy die wordt gespeeld door Jodie Comer) heeft het idee dat dit komt door haar eigen gameproject. Naast het feit dat de film uitzonderlijk grappig is, weet het ook veel meer lagen te bieden zoals artificial intelligence, vrijheid en manieren van gamen. Ik verveelde me geen enkel moment tijdens deze film, en werd constant verbaasd wanneer de film veel dieper gaat dan verwacht.

Het is ontzettend grappig om te zien hoe een NPC dealt met het feit dat hij in een game zit. Deze film weet ook erg goed de gamecultuur te omvatten. Zo zijn er een paar beroemde streamers die meedoen met commentaar, er wordt vaak gerefereerd naar gamers die vaak bestaan uit kinderen die domme dingen doen in een game en alle aspecten van een game die lijkt op spellen zoals Fortnite en GTA komen goed naar voren. De film weet een perfecte balans te maken tussen humor, spanning en emotie, waardoor het films in het teken van games naar een hoger niveau tilt. Daarbij waren de verschillende special effects mooi om te zien en zijn er zo veel cameo’s en referenties die je als geek enorm gaat waarderen.

Free Guy is wat mij betreft nu al een van de leukste films van 2021. Het heeft actie, erg veel humor, de nodige geeky referenties en ook nog eens onderliggende lagen waardoor de film heel interessant wordt. Ga de film snel bekijken op Disney+, want hij is er op te vinden. Ik weet zeker dat ik hem vaker ga bekijken, want het is een film die niet verveelt! Free Guy krijgt van mij daarom ook een welverdiende 10!