Filmrecensie: Hamilton the musical

Hoewel ik zelf geen enorme musicalliefhebber ben, zag ik bij Disney Plus voorbij komen dat ze Hamilton zouden uitbrengen op hun streamingsplatform, aangezien nu niemand naar het theater kan. Hamilton is een musical die al vele jaren op Broadway volledig uitverkocht is, heel de USA is echt laaiend over deze musical. Ook op Twitter zag ik de musical vaak genoemd worden, maar ook door Michael van Geeklove die deze musical(film) aanraadde. Is deze musical de hype waard?

Alexander Hamilton is een van de Founding Fathers van Amerika, en je volgt zijn leven. Hij wil het leger in en draagt bij aan de revolutie tegen Engeland, maar hij werkte ook mee aan de Verenigde Staten die het nu is. We bevinden ons in de achttiende eeuw en daar zijn alle kostuums ook op gericht. Het decor is vrij simpel, maar het ronddraaiende podium werkte ontzettend goed. Ook zorgde het camerawerk ervoor dat je het idee had dat je in de zaal zat, maar ook dat je dichterbij de acteurs komt dan het normale publiek. Ook al zie je de musical op het beeldscherm, het is nog steeds indrukwekkend en de beleving is optimaal! Er werd veel gewisseld wat betreft perspectieven, waardoor je merkt dat er veel werk is gestopt in de montage. Zo zijn er meerdere draaidagen geweest om alles te filmen!

De acteurs hebben ook uitstekend acteerwerk neergezet. Het verhaal is vrij lang, maar het geeft een goed (en enigszins geromantiseerd en gedramatiseerd) beeld van het leven van Alexander Hamilton. Ook de zangkunsten van de acteurs waren adembenemend. De vrouw van Hamilton heeft een hele zuivere stem, waar ik ontzettend van genoot. Ook zijn er veel nummers geschreven met een hiphop/rap-invalshoek. Hoewel het verhaal tweehonderd jaar geleden afspeelt, voelt dit genre juist heel passend bij het verhaal! Ook de timing van de acteurs was subliem, het lijkt me een zeer moeilijke opgave om zo strak aan het werk te gaan.

Wat de musical juist zo verfrissend maakt, is dat de personages voornamelijk worden gespeeld door een cast vol POC-acteurs. Dit is zeker opvallend omdat de Founding Fathers witte mannen waren die zelfs slaven hadden, maar nu worden ze geportretteerd door Latino’s en Afro Amerikanen. Zeker in een tijd van de BLM-beweging is het een verademing om te zien dat POC-acteurs een podium krijgen, maar ook de vrouwen krijgen veel aandacht. In de geschiedenisboeken worden de vrouwen haast niet benoemd, maar ook zij hebben een stempel gedrukt op de geschiedenis van de Verenigde Staten. De musical maakt je in ieder geval nieuwsgierig naar het werkelijke verhaal van Hamilton (aangezien er wat aanpassingen zijn gemaakt), wat je interesse kan wekken naar de geschiedenis, waarbij je ook kritisch kan zijn naar deze periode van de Verenigde Staten. Als Nederlander heb je wellicht niet het enthousiasme-gehalte van de Amerikanen (aangezien wij minder de context begrijpen), maar het weet alsnog een indruk op je achter te laten. Sterker nog, hoe langer is over de musical nadenk, hoe leuker ik hem vind. Vooral het nummer van de Engelse koning is hilarisch en dat lied staat haast op repeat in mijn hoofd!

Hamilton is een hele sterke musical en het is erg goed dat Disney Plus de musical op hun streamingsplatform heeft gezet. Disney Plus is nog niet heel uitgebreid, maar met zulke titels kan je zeker meer abonnees trekken! Mocht jij in ieder geval Disney Plus hebben, raad ik je zeker aan om de gebruikelijke theaterbezoekjes die je had in te ruilen voor een avondje voor de buis zitten, want Hamilton geeft je het gevoel alsof je weer even in het theater bent!