Filmrecensie: Happiest Season

Afgelopen jaar kwam er een kerstfilm die eens niet gaat over een heteroseksueel stel, maar juist over twee vrouwen. Voor het eerst een kerstfilm over een lesbische relatie, het is bijna bizar dat dit pas in 2020 gebeurde! Onder andere Kristin Stewart speelde mee, die naar mijn idee is gegroeid als actrice. De film is tot 11 december te bekijken op Netflix, dus hierbij een vervroegde kerstfilmtip van dit jaar. Is deze kerstfilm het kijken waard?

Bron: Filmaffinity

Abby (Kristin Stewart) en Harper (Machenzie Davis) zijn al bijna een jaar samen en zijn erg gelukkig met elkaar. Harper neemt Abby mee naar haar ouders voor de kerst, als eerste kennismaking. Abby heeft het plan om Harper ten huwelijk te vragen tijdens kerst, maar haar plan wordt geannuleerd wanneer ze van Harper te horen krijgt dat haar ouders niet weten dat ze een relatie heeft met een vrouw. Harper introduceert Abby als haar huisgenoot aan haar ouders, die vrij conservatief zijn en een reputatie hoog te houden hebben. Zal Harper uit de kast komen voor haar familie?

Happiest Season is een erg vermakelijke kerstfilm met een romantisch tintje. Abby hoopt op een magische kerst, en dat terwijl ze na de dood van haar ouders niet zo’n fan is van dit feest. Ze hoopt haar schoonouders te ontmoeten en haar vriendin ten huwelijk te vragen, maar dat zal niet lukken. Harper is nog niet uit de kast, en aangezien Harpers vader burgemeester wil worden mag het gezin niet publiciteit krijgen waar negativiteit over kan zijn. Abby ziet dat de ouders van Harper veel druk leveren op hun kinderen en dat ze een perfect plaatje moeten zijn, maar er zijn genoeg breuken te vinden binnen de familie. De film laat zien dat een coming out heel lastig kan zijn en dat dit voor iedereen anders uitpakt, maar dat echte liefde overwint.

Naast de nodige drama, is er ook genoeg ruimte voor humor. Abby moet zich voordoen als een heteroseksuele vrouw, terwijl ze hier heel ongemakkelijk mee omgaat. Daarbij was de gay best friend van Abby, genaamd John (Dan Levy), erg hilarisch en droeg hij echt de film. Wanneer het verhaal richting een lastige situatie ging, kwam John even om de hoek kijken om de nodige humor in het verhaal te brengen. Sowieso waren de acteurs van erg hoog niveau. Kristin Stewart speelt een heel sympathiek personage en hoewel ik Mackenzie Davis vaak erg vervelend vond door haar gedrag, werd ze uiteindelijk ook heel menselijk. De familie van Harper speelt echt schone schijn, maar wanneer ze eenmaal de muren om hen heen hebben afgebouwd, zijn ze juist een hele fijne familie.

Jammer genoeg wordt de film naar verwachting 11 december van Netflix af gehaald, dus bekijk hem snel nu het nog kan! Happiest Season is een heel belangrijk en mooi kerstverhaal met representativiteit waar veel mensen naar verlangden.