Filmrecensie: Klaus

Kerst komt al weer dichterbij, dus tijd om alvast in de kerstsfeer te komen door een leuke kerstfilm te kijken! Vorig jaar keek ik Klaus, een kerstfilm die te zien is op Netflix. Ik vond de animatiestijl er wel leuk uit zien, dus ik besloot deze film een kans te geven. Dit was een hele goede beslissing, want Klaus is een van mijn meest favoriete kerstfilms geworden die ik nog vele malen wil gaan zien!

Jesper is een rijkeluiskind van een vader die over het hele land postbezorgers heeft. Zijn zoon wil alleen niet hard werken voor een positie in het bedrijf van zijn vader, dus Jesper wordt naar een ver afgelegen eiland gestuurd. Hij mag alleen naar huis komen als hij 6.000 brieven weet te versturen. Het dorp Smeerenburg is alleen een naar stadje waar twee families veel ruzie met elkaar hebben en waar niemand brieven stuurt. Jesper ontdekt uiteindelijk een oude man in de bossen die bergen met speelgoed heeft en deze aan de kinderen van het dorp wil geven. Jesper bedenkt een plan om kinderen brieven te laten sturen aan deze man, om zo het aantal brieven te halen die hij van zijn vader moet verzamelen. Maar is Smeerenburg toch niet zo erg als verwacht, en kan Jesper wel een grote verandering brengen in dit dorp door al het speelgoed dat hij samen met Klaus verzorgt?

Bron: The National

Klaus viel mij als eerste op door de tekenstijl. De animatiestijl heeft wat weg van de tekenstijl van Keizer Kuzco door de gelaatstrekken van personages, maar de animatiestijl is vele malen beter door de lichte driedimensionale beelden en de zachte en verfijnde kleuren. Zo is de omgeving haast alleen maar wit door de sneeuw (wat heel fel kan zijn), maar hier is alles juist prettig om te zien.

Het beeld is niet alleen geweldig, maar het verhaal weet ook precies de juiste snaar te raken. Je krijgt door deze film een soort origineverhaal van de kerstman, dat zowel grappig, bijzonder, hartverscheurend en hartverwarmend is. De meeste kerstfilms vind ik vaak iets te zoetsappig of te cliché, maar dat is deze film totaal niet. Alle gebeurtenissen komen heel subtiel over en elke verwijzing naar aspecten van de kerstman (zoals de vliegende herten, the naughty list en de arrenslee) worden op een hele leuke en originele manier verwerkt in de film.

Bron: Angelus News

Deze film laat zien dat een goede daad die wordt gedaan zonder eigenbelang, vele mooie dingen kan veroorzaken. Wie goed doet, goed ontmoet! De groei van alle personages is zo fijn om te zien en deze film weet je precies het kerstgevoel te geven dat je nodig hebt. Het verhaal wist richting het einde genoeg emotionele tonen te raken waar je zeker ontroerd door raakt. De film bevat ook nog genoeg humor en hele levendige personages. Een kerstfilm die ik iedereen kan aanraden!

Heb jij Klaus al gezien?