Filmrecensie: Luca

Het is hartje zomer, voor Disney+ het moment om de zomerse film Luca onder de aandacht te brengen bij hun abonnees. Deze film is (naar mijn weten) niet te zien geweest in de Nederlandse bioscopen, maar is rechtstreeks op Disney+ gezet. Je hoeft er niet extra voor te betalen, dus niks hield me tegen om deze film snel te kijken! Ik was al gefascineerd door de onderwaterwezens die ik voorbij zag komen in de trailer, maar is de film net zo fascinerend?

Bron: Themommydiaries

Luca is een onderwaterwezen die in de buurt van een Italiaanse dorpje woont. Zijn ouders vertellen hem dat hij moet oppassen voor de mensen, maar hijzelf is best nieuwsgierig naar het dorp boven water. Hij leert Alberto kennen, een ander onderwaterwezen die boven het water woont! Ondanks de waarschuwingen van zijn ouders gaat hij met Alberto mee naar het Italiaanse stadje, waarin ze transformeren als mensen en op zoek gaan naar het mooiste vervoersmiddel waar ze op willen rijden: een Vespa.

Luca is een verbazingwekkend mooie film met een onderliggende laag waar veel kijkers wat uit kunnen halen. De animatiestijl is heel zomers. Je begint onder water, waarin je een mannelijke versie van Ariël leert kennen (alleen dan iets monsterlijker) die graag een kijkje wil nemen op het land. Wanneer Luca en Alberto de beslissing maken om het dorp te gaan bekijken, wordt je ondergedompeld in een prachtig Italiaans sfeertje waar alle Italiaanse stereotypen (wapperende kleding aan waslijnen, altijd spaghetti eten en meer) naar voren komen. De dromen die Luca heeft zijn ook zeer kleur- en fantasierijk en elk moment raak je onder de indruk door de mooie beelden.

Bron: DisneyPlus

De personages zijn ontzettend aandoenlijk en hoewel het verhaal niet heel spannend is, weet het je juist te ontroeren. Luca is een nieuwsgierige jongen die het op het begin enorm spannend vindt om de waarschuwingen van zijn ouders over de bovenwereld te negeren, maar hij fleurt helemaal op door de stoere Alberto. Alberto oogt heel zelfverzekerd, maar hij heeft ook zijn verdrietige kanten die je erg raken. De personages in het Italiaanse dorp zitten vol energie, zoals het buitenbeetje Giulia. Zij is een echte volhouder die iedereen wil laten zien dat hij tot grootse dingen in staat is, maar wat ze het liefst wil bereiken met de mensen waar ze om geeft.

Bron: Flair.be

De film kan te zien zijn als een vreugdevolle kinderfilm over vriendschap, maar sommige kijkers kunnen ook een queer-verhaallijn erin zien. In de film zitten quotes waarin je kan afleiden dat onderwaterwezens staan voor de queer mensen die niet altijd worden geaccepteerd door anderen. Luca en Alberto zijn nog kinderen en daarom is de romantiek niet echt op zijn plaats, maar Disney probeert toch een kleine poging te doen om zich in te zetten voor de queer community. Dit mag van mij wel iets sterker in de toekomst, maar het begin mag er wezen.

Luca is een ideale zomerfilm en aangezien hij te zien is op Disney+, heb je weinig te verliezen. De personages stelen je hart, je kijkt je ogen uit door het leven onder water en de queer kijkers kunnen herkenning zien in Luca. Een must watch voor de animatieliefhebber!