Filmrecensie: Midsommar

Door Netflix Party kijk ik nu vaak met vrienden naar wat films, zodat we toch ondanks de afstand met elkaar kunnen kletsen en kunnen genieten van films. Tijdens een van de Netflix-avonden kozen we Midsommar uit, een film waar ik veel bizarre verhalen over hoorde. Zou deze film me net zo hard verbazen als andere kijkers?

Dani heeft een heftige tijd achter de rug. Haar zus heeft zelfmoord gepleegd en haar ouders de dood in meegenomen. Ze is er kapot van en haar vriendje Christian probeert haar te steunen wanneer nodig. Christian en zijn vrienden willen in de zomer naar Zweden, naar een zomerfestival. Dani mag met ze mee en in het begin wanen ze zich in een fijn zomerkamp, maar al snel lijkt het er heftig aan toe te gaan…

Midsommar is een film die je moet zien zonder er te veel van te weten. Ik hoorde van veel vrienden al de meest vreemde scènes uit de film, waardoor ik niet echt verrast was. Het is een film met een goede spanningsboog, waarin een je een bizarre zomer meemaakt van een groepje jongeren. Alles begint vrij rooskleurig, maar al snel krijgen Dani en haar vrienden te maken met vreemde praktijken. Het wordt steeds meer een horror, wat een mooi contrast is met de zomersfeer in Zweden.

Het acteerwerk vond ik vrij prettig. Dani (Florence Pugh) heeft sterke emoties en je merkt haar pijn en haar verdriet rondom haar familie. Haar vrienden zijn stuk voor stuk niet de meest trouwe en lieve vrienden, waardoor je veel medelijden krijgt met Dani. De mensen van het zomerfestival zijn erg mysterieus en vreemd, wat eigenlijk wel de hele film blijft hangen. Toch vond ik het wel vreemd dat geen enkel personage al snel vraagtekens had bij het hele festival. Op sommige punten was het te begrijpen, maar zelf zou ik al snel het kamp willen verlaten.

Midsommar is een absurde film waarbij je naarmate de film steeds meer kippenvel krijgt. Lees in ieder geval niet te veel over de inhoud, want dan kan het een deel van de verrassing bederven. Ikzelf vond het einde een tikkeltje voorspelbaar halverwege de film, maar wellicht dat jij stomverbaasd deze film eindigt. Deze film krijgt van mij een 7!