Filmrecensie: Mirai

Een maand geleden kreeg ik een leuk berichtje van Animeazing, ik had namelijk twee vrijkaartjes gewonnen voor de bioscoopfilm Mirai! Animeazing is een fantastische blog over anime die ik regelmatig bezoek en je ook zeker aanraad. Het heeft even geduurd (aangezien ik tijdens het berichtje in Japan was), maar ik had uiteindelijk de bioscoop kunnen bezoeken. Maar goed dat ik dat had gedaan, want ik vond de film erg leuk! Ook kreeg ik een mooie filmposter erbij, dus die ga ik binnenkort ophangen in mijn nieuwe kamer. Ontzettend bedankt Animeazing!

Kun is een jongen van vier en krijgt een zusje genaamd Mirai, wat toekomst betekent. Hoewel hij blij is met zijn zusje, merkt hij wel dat zijn ouders steeds minder aandacht voor hem hebben. Hij is erg opstandig en is vaak boos. Wanneer hij in de achtertuin van zijn ouderlijk huis komt, maakt hij telkens avonturen mee. Zo ziet hij zijn zusje als puber en kan hij zelfs tijdreizen en zijn moeder als klein meisje zien en zelfs zijn overgrootvader kan hij ontmoeten. Door zijn avonturen weet hij anders na te denken over zijn afkomst en zijn familie.

Mirai is een vertederende film over familie. Kun-chan is een lieve jongen, maar wordt behoorlijk gefrustreerd als zijn zusje komt. Ze verdient veel aandacht en Kun moet strijden om met zijn ouders te spelen, wat hij totaal niet leuk vindt. Via een soort portaal in zijn tuin ontmoet hij vele verschillende familieleden uit een andere tijd. Zo ziet hij zelfs zijn hond als persoon, maar ook zijn zusje die veel ouder is, zijn moeder als klein kind en zijn overgrootvader. Deze avonturen zorgen ervoor dat je steeds meer leert over de familie van Kun. Je ziet hun verleden en snapt steeds meer hun beweegredenen. Het was prachtig om te zien hoe Kun steeds meer leerde over zijn familie. Vooral het verhaal van de overgrootvader vond ik ontzettend ontroerend.

Visueel was de film erg aangenaam om te zien. De kleuren zijn erg zacht, de lijntjes zijn zeer verfijnd en de 3D-beelden van de stad waar Kun woont vond ik ook heel tof. Zeker het tijdreizen (wanneer de camera om Kun heen draait en je je opeens bevindt in een hele andere omgeving) was indrukwekkend, ik keek echt mijn ogen uit. Zeker op het grote scherm was het heel bijzonder. Het verhaal was erg goed, hoewel sommige dingen aan het tijdreizen wat vragen opriepen. Is het tijdreizen een hersenspinsel van Kun, of is alles echt gebeurd? De ouders zagen namelijk niks van het tijdreizen en na de film weet ik nog steeds niet precies wat werkelijkheid en wat fictie was. De film was dus lichtelijk verwarrend, maar het zette je daardoor wel aan het denken.

De film is waarschijnlijk nu al bijna uit de bioscoop, maar hij is vanaf vrijdag 28 juni al te koop! Ik raad je zeker aan om deze film te checken als je weg bent van anime. Het is een mooi verhaal over familie en het respecteren van je afkomst. Ik zag de film met ondertiteling, maar de dub-versie klinkt eigenlijk ook best goed. Ik wil nu alleen maar meer en meer animefilms zien, want ze weten me niet teleur te stellen!