Filmrecensie: My Hero Academia World Heroes Mission

Vorig jaar werd bekend gemaakt dat er een derde film zou komen van de anime My Hero Academia, een verhaal dat zich weer los afspeelde van de serie. De eerste film vond ik vermakelijk, de tweede film vond ik fantastisch en heb ik zelfs twee keer in de bioscoop gezien. Ik kon niet wachten om weer wat spectaculaire avonturen te zijn van Deku en de andere superhelden, maar de film leek maar niet in de bioscopen te komen. Na de lockdown werd bekend gemaakt dat de film toch in de bioscopen zou verschijnen, dus ik heb meteen tickets gescoord! Hoe zou deze film gaan uitpakken?

Een mysterieuze groep genaamd Humarise vindt dat de Gaven van mensen een ziekte is, en dat deze besmetting de ondergang van de wereld kan veroorzaken. Alle mensen met Gaven moeten uitgeroeid worden, zodat de normale en gezonde mensheid zal blijven bestaan! Gelukkig weten veel superhelden van de zaak, en vallen ze de verschillende basissen van Humarise aan. De Japanse superhelden vliegen de hele wereld over, samen met de stagiairs van U.A. High School! Deku, Bakugo en Todoroki gaan naar het hoofdkwartier van Humarise in Otheon, in de hoop dat ze bommen vol gif voor mensen met Gaven kunnen stoppen.

Bron: Funimation Films

Als groot anime- en mangaliefhebber van deze franchise keek ik erg uit naar deze film, en genoot ik al snel weer van alle personages. Nu gaan alle leerlingen de hele wereld over om gevaarlijke bommen te stoppen, maar je volgt vooral de avonturen van Deku, Bakugo en Todoroki. Zij vertrekken naar Otheon, een fictieve plek in Europa, waar ze naar de geheime basis van Humarise gaan. De drie moeten als stagiairs ook simpele klussen doen zoals het halen van boodschappen, maar op de terugweg zien ze in de stad een juwelenroof. Ondanks het feit dat ze in het buitenland niet zomaar heldentaken mogen uitvoeren, proberen ze de dieven te stoppen. En laat nou net Rody de handlanger zijn van de boeven, die per ongeluk de koffer heeft verwisseld met een koffer die essentieel is voor Humarise… Rody is een jongen die in een kleine camper woont met zijn broertje en zusje, die met criminele taken geld probeert te verdienen. Deku weet hem te stoppen, maar dan wordt het voor Deku niet makkelijk… In het begin wist ik niet precies wat ik van Rody moest vinden, maar gaandeweg het verhaal weet hij veel sympathieker over te komen. Hij is juist zorgzaam en doet ongure zaken uit noodzaak, hij doet zich overduidelijk stoerder voor dan hij is. Ook heb ik weer erg genoten van de dappere Deku, de sterke Todoroki en alle agressieve uitspraken van Deku.

Bron: The Sushi Times

Het verhaal was lekker spannend en er was veel actie richting het einde, maar de film had naar mijn idee een kleine dip halverwege. De vaart zat er iets minder in, en dat zou ook goed kunnen door de animatiestijl. Het begin en het einde van de film zien er schitterend uit door de vele kleurrijke beelden en strakke gevechten, maar daartussen waren sommige gevechten wat stroef en minder gedetailleerd. Erg jammer, want dat deed wel afbreuk aan het verhaal. Nu vond ik het ook jammer dat de focus vooral op drie personages was, terwijl ik juist alle interacties tussen alle leerlingen zo leuk vind. Iedereen was ergens anders aan het werk, maar het is veel leuker om de hele klas in actie te zien. Afgezien daarvan vond ik de tegenstander erg indrukwekkend en waren zijn motieven ook duidelijk, en zat ik bij de ontknoping op het puntje van mijn stoel.

My Hero Academia World Heroes Mission is een actievolle film die de schoonheid van zowel grote als kleine Gaven weet te belichten, maar het wist niet zo’n grote indruk te maken dan de vorige film. Als je de franchise volgt moet je hem in ieder geval gaan zien, want wie wil er nou niet meer avonturen van de leerlingen van U.A. High School? En wees er snel bij, want de film blijft niet al te lang draaien. Door een bezoek aan de film is de kans groter dat er vaker animefilms gaan draaien in de bioscoop, dus daar draag ik maar al te graag aan bij!