Filmrecensie: My Neighbor Totoro

Een tijdje geleden keek ik de film Spirited Away, een onwijs bekende Japanse animatiefilm van studio Ghibli. Na Spirited Away was ik benieuwd geworden naar andere films van deze studio en My Neighbor Totoro heeft ook aardig wat prijzen ontvangen, dus ik besloot ook deze film te gaan kijken. Het kattenbeestje (of nou ja, eerder een groot beest) heb ik vaak voorbij zien komen bij conventies, dus enige herkenning had ik al.

cvr9781421561226_9781421561226_hr

My Neighbor Totoro gaat over twee zusjes genaamd Satsuki en Mei, die samen met hun vader verhuizen naar een oud huis op het platteland. Hun moeder is ziek en ligt in het ziekenhuis, maar de meisjes wonen nu redelijk dichtbij het ziekenhuis zodat ze hun moeder nog kunnen bezoeken. Mei ziet op een dag een Totoro, een wit klein monstertje dat onzichtbaar kan worden. Mei volgt dit beestje en vindt een hele grote Totoro. Later kan ze Totoro niet meer vinden, maar ze zou graag willen dat Satsuki en haar vader de Totoro’s zullen zien.

my-neighbor-totoro-main-review

Deze film heeft een hele fijne sfeer en ik uitstekend bedoeld voor jonge kinderen. My Neighbor Totoro heeft niet het meest denderende verhaal en er gebeurt niet al te veel, maar als Totoro verschijnt, maken Satsuki en Mei de meest wonderbaarlijke dingen mee. Totoro is een soort mythisch wezen en weinig mensen hebben hem gezien, dus het is heel bijzonder dat Satsuki en Mei af en toe een avontuur beleven met Totoro. De logica van de wezens in deze film is er niet echt, maar daardoor kan je wel versteld staan als de meisjes Totoro of een ander wezentje zien. Het laat heel goed de verbeeldingskracht zien van kinderen, aangezien volwassenen nog nooit Totoro hebben gezien. Toch kom je er als kijker achter dat Totoro wel degelijk bestaat. My Neighbor Totoro is een heel ingetogen en rustig sprookje als het ware, dat kon ik wel waarderen. Daarbij vond ik de verhaallijn over de zieke moeder ook een mooie toevoeging aan het verhaal. Het bracht wat drama en spanning mee in het verhaal, waarbij je snel sympathie krijgt voor de hele familie.

totoro

Al met al vond ik My Neighbor Totoro een mooie film, maar het was ook niet zo dat ik helemaal onder de indruk was van het verhaal. Kleine kinderen zullen vast genieten van het grote pluizenbeest en de meisjes, maar misschien ben ik er toch iets te oud voor. Het einde van de film vond ik wel heel goed, en ik begin toch een beetje te snappen waarom er zo veel Totoro-merchandise te vinden is op de animemarkt. Na My Neighbor Totoro wil ik zeker meer films zien van studio Ghibli (en hopelijk zal ik deze studio ooit gaan bezoeken in Japan), aangezien het toch een mustsee is voor alle animatieliefhebbers.