Filmrecensie: Nerve

Nerve is vanaf vandaag in de bioscoop en is de boekverfilming van het boek van Jeanne Ryan, een boek dat ook is verschenen bij Best of YA. Dit boek heb ik al jaren geleden gelezen (het was zelfs één van de eerste boeken die ik heb gerecenseerd, die je hier kan lezen). Vorige week ging ik naar de voorpremière van de film Nerve en hoewel ik niet alles meer wist over het boek, was ik wel razend benieuwd naar de film. Het boek is erg spannend en zit vol met adrenaline, hoe zou dat uit de verf komen bij een boekverfilming?

Vee is een meisje die het liefst in haar comfortzone zit, totdat ze het spel Nerve ziet. Hierbij krijgt ze de keus om Watcher of Player te worden. Dit is een illegale game waarbij de spelers geld kunnen krijgen door dingen te doen die ze normaal niet zouden durven. Stop je ermee, haal je een opdracht niet of wil je tegen andere mensen zeggen dat Nerve bestaat? Dan lig je uit het spel en wordt je hele bankrekening leeggehaald. Als kijker kan je spelers filmen die een opdracht uitvoeren. Vee staat altijd in de schaduw van haar beste vriendin Sidney (die helemaal vol van zichzelf is en het erg goed doet bij het spel Nerve) en ze besluit mee te doen aan het spel. De opdrachten worden moeilijker en de geldprijzen worden ook hoger, maar is dit spel wel zo veilig?

Nerve is een spannende film waarbij ik vaak met klamme handjes naar het beeldscherm keek. Het spel Nerve is een luguber spel waarbij spelers de meest enge opdrachten moeten doen. De opdrachten worden zelfs bedacht door de kijkers van de game, hoe heftig! Al snel merk je dat dit spel totaal niet onschuldig is en het veel gevaar oplevert. Dit was heel goed verwerkt in de film. Zeker richting het einde zat ik gespannen naar het scherm te kijken. Als je hoogtevrees hebt moet je vaak je ogen dichtdoen, want er zijn wat scènes op enorme hoogtes die zo levensecht zijn! Je krijgt echt het idee dat je daar staat en zelf hard kan neerstorten op de aarde. Als ik er al over nadenk krijg ik de rillingen op mijn lijf…

Emma Roberts als Vee vond ik een uitstekende actrice die laat zien dat Vee veel meer in haar mars heeft dan ze dacht. Ze krijgt steeds meer lef en laat zich leiden door het spel, maar is dat wel verstandig? Ook de andere personages waren erg overtuigend. En het hele sfeertje van New York, fantastisch! Je krijgt heel veel beelden te zien van de binnenstad van New York, wat heel gaaf is om te zien. Je ziet de luxe, de ruigheid en het spektakel van deze prachtige stad, ik kreeg er maar geen genoeg van!

Aangezien ik het boek al een hele lange tijd terug heb gelezen, wist ik wel wat verschillen te zien met de film. De film is wat groter neergezet, alles is wat over de top, maar volgt redelijk het verhaal van het boek. Het einde is alleen wat anders. Dit is naar mijn idee geen slecht of goed teken, het was gewoon anders dan het boek, maar wist mijn goedkeuring te krijgen. Benieuwd naar Nerve? Ga dan snel naar de bioscoop en zie de film, of haal de toffe filmeditie van Nerve in huis zodat je het boek alvast kan lezen!