Filmrecensie: Onward

Rond de tijd van de release van Onward in de bioscoop, gingen we in Nederland een gekke tijd tegemoet. Eerst zat ik in mijn kamer, maar ik ben vlug naar mijn ouders gegaan om daar twee maanden erg voorzichtig te zijn. Hierdoor had ik niet de mogelijkheid om naar Onward te gaan, terwijl ik wel heel benieuwd was naar de film! Gelukkig heb ik een abonnement op Disney+ en kwam de film afgelopen vrijdag online. Zo kan ik hem alsnog kijken! Was dit avontuurlijke verhaal de animatiefilm waar ik op hoopte, of was het maar goed dat ik hier niet voor naar de bioscoop was geweest?

Bron: DisneyMovies

In een wereld vol magische wezens was magie moeilijk om te meesteren. Daar werd wat op bedacht, namelijk technologie. De magische wezens besloten dat dit veel makkelijker was en uiteindelijk werd het haast niet meer gebruikt. Ian Lightfoot heeft nog nooit zijn vader kunnen zien, maar ondanks dat woont hij in een fijn huis met zijn moeder en zijn broer Barley, die weg is van RPG-spellen. Op zijn zestiende verjaardag geeft zijn moeder aan de twee broers een cadeau van hun vader, namelijk een tovenaarsstaf en een spreuk! De spreuk kan hun vader één dag tot leven brengen, alleen is Ian geen volleerde tovenaar en gaat de spreuk mis. Alleen de onderste helft van hun vader is opgeroepen, maar nu de rest nog! Voor de volgende zonsondergang moeten ze een magische steen vinden die Ian de kracht kan geven om de spreuk af te ronden, maar zijn ze wel op tijd?

Onward is voor elke fantasieliefhebber een echte verademing. Mocht je ooit rollenspellen zoals Dungeons & Dragons hebben gespeeld, ga je veel dingen herkennen. Ian en Barney gaan op pad voor een queeste, dus verwacht het vinden van een kaart naar hun bestemming, een grot vol valkuilen en spreuken om ervoor te zorgen dat ja naar speciale bestemmingen komt. Hoewel Ian geen fan is van fantasygames, heeft hij de gave om magie te gebruiken, en bouwt hij in deze film zijn zelfvertrouwen op. De twee broers (en hun halve vader) gaan op een veelzijdig en grappig avontuur vol obstakels, maar samen weten ze oplossingen te vinden voor hun problemen. Deze moderne fantasywereld is echt een plaatje en hoewel elven, centaurs, elfjes en andere magische wezens de magie achter zich hebben gelaten, zie je nog de voetafdruk van magie. Het is een kleurrijk geheel voor kinderen, maar ook volwassenen met een zwak voor fantasy zullen hun ogen uitkijken.

Bron: Superguide

Het verhaal zelf had grappige, spannende en verdrietige momenten, maar over het algemeen had de hele queeste nog niet de emotionele lading die ik had verwacht. Ian wil zijn vader kunnen zien en maakt zelfs een lijst wat hij allemaal zou willen doen, maar het vinden van een magische steen kost veel tijd en zorgt ervoor dat hij minder leuke dingen met zijn vader kan doen. Ook Barney heeft een reden om zijn vader weer te zien, wat leidt tot een zeer emotioneel einde die een prachtige boodschap over familie overbrengt naar de kijker. Vergeet geen zakdoekjes bij de hand te hebben tijdens het zien van deze film, want je gaat het nodig hebben! Daarbij passen de stemmen van Chriss Pratt en Tom Holland perfect bij de twee broers, zij mogen wel vaker stemmen inspreken!

Onward is een fantasierijk avontuur, met aan het einde een slot waar je een traatje bij weg gaat pinken. Het is een prachtig verhaal over familie, maar weet daarnaast ook op visueel gebied je te verbazen. Magie is nog nooit zo leuk geweest! Ik geef Onward een dikke 9 en ik raad je zeker aan om de film te gaan bekijken op Disney+.