Filmrecensie: Pokémon de film Ik kies jou

Twintig jaar geleden ging er een wereld voor mij open: Pokémon kwam op tv en met Ash en Pikachu ging ik op pad, ik was vanaf de eerste aflevering verkocht! Deze serie was avontuurlijk en door Ash wilde ik later ook Pokémonmeester worden en met mijn eigen Pokémon de wereld rondreizen. Wat later verzamelde ik de kaarten en speelde ik Pokémon Gold, gevolgd met alle daaropvolgende games die uitkwamen. Twintig jaar lang ben ik een Pokémontrainer die van elk nieuw ding van Pokémon kan genieten. Afgelopen zondag ging ik naar Pokémon de film Ik kies jou, de film waarop je te zien krijgt hoe Ash en Pikachu elkaar hebben ontmoet en krijg je een nieuw avontuur te zien dat draait om de legendarische Pokémon Ho-Oh.

Om een kleine samenvatting (zonder spoilers) te geven: Ash Ketchum is tien jaar oud en klaar om zijn eerste Pokémon te krijgen. Helaas verslaapt hij zich op de dag dat hij aan zijn avontuur kan beginnen, dus de Pokémonstarters zijn al meegenomen door drie trainers. Professor Oak biedt Pikachu aan, een schattige maar prikkelbare Pokémon. Hoewel Ash en Pikachu op het eerste ogenblik niet de allerbeste maatjes zijn, worden ze uiteindelijk goede vrienden en verkennen ze de wereld. Daarbij krijgen ze uiteindelijk gezelschap van Verity (een meisje met een Piplup uit de Sinnoh-regio) en Sorrel (een jongen met een Lucario die een Pokémonprofessor wil worden). Ash zag aan het begin van zijn reis de legendarische Ho-Oh die een regenboogveer achterliet bij Ash. Er gaat een legende dat de persoon met een regenboogveer Ho-Oh weer kan zien en dat hij wordt begeleidt door de schaduwpokémon Marshadow. Ash gaat op zoek naar Ho-Oh en vangt ondertussen nieuwe Pokémon en treedt hij op tegen de rivaal Cross, die vriendschappen met Pokémon maar onzin vindt.

Ikzelf vond de trailer al meteen geweldig en ik kon niet wachten om de film in de bioscoop te zien (eind september had ik namelijk al meteen kaartjes besteld). Ik zag vele verschillende generaties Pokémon voorbijkomen in de trailer en het voelde haast alsof ik mijn hele jeugd zag: ik ben opgegroeid met Pokémon, het is gewoon zo’n groot deel van mijn leven geweest! Ik had aardig wat hoge verwachtingen en ik was benieuwd hoe de makers zo veel legendarische Pokémon en verschillende regio-Pokémon die in de trailer te vinden zijn in een film wisten te stoppen. Er ging helaas wat mis bij de Pathé doordat de film werd gespeeld in een andere zaal en we nog zitplaatsen van de oude zaal hadden, maar we werden snel geholpen naar nieuwe zitplaatsen die prima waren en we kregen ook nog een bon als goedmakertje. Goed werk, Pathé!

De jonge kijkers zullen vast verbaasd zijn over de film: ze zien eindelijk hoe Ash zijn reis begon! Als oudere kijker herken je veel dingen uit de serie (bepaalde afleveringen komen kort voorbij of zijn iets anders gemaakt om in de film te passen), waardoor de makers telkens klein knipogen geven naar de oude fans. Ik vond het heel gaaf om oude momenten terug te zien, zeker met de prachtige beelden van nu! Ik maakte gewoon het avontuur opnieuw mee en beleefde ook vele nieuwe avonturen! De film wist een mooie mix te maken tussen nostalgische oude verhalen en nieuwe spectaculaire beelden met nieuwe personages en legendarische Pokémon.

Vroeger was ik een groot fan van Misty en Brock, maar in deze film reizen Verity en Sorrel met Ash mee. Ik was wel benieuwd of deze twee leden ook net zo leuk kunnen zijn als de vertrouwde reisgenoten van Ash, maar dat was zeker gelukt. Verity bezit vele eigenschappen die de vrouwelijke medereizigers van Ash hadden: ze is vrolijk, aardig en ze kan Ash ook aardig in de zeik zetten. Sorrel is een verzorgende jongen die niet uit is op Pokémongevechten en goed kan koken (dit kunnen gewoon ALLE mannelijke reisgenoten van Ash), dus het was totaal niet storend dat deze twee trainers met Ash mee gingen. Ze pasten goed bij het verhaal en ook de rivaal van de film genaamd Cross was een typische rivaal voor Ash.

Vele beelden van de film vond ik echt adembenemend. Het was kleurrijk (zoals Pokémon X/Y), maar weet ook die oude vibes van de eerste seizoenen van Pokémon te pakken. Het was een mengeling van oud en nieuw, wat zeer prettig was om te zien. Maar wat ik vooral zo mooi vond aan de film, was dat de feels hoog stonden: herinner je je bepaalde afleveringen in het eerste seizoen waar je als kind flinke tranen door kreeg? Nou, nu kan je je nostalgische tranen weer laten rollen, want deze film wakkert al je liefde voor Pokémon aan. Ash laat zien hoe sterk zijn vriendschap met Pikachu wel niet is en deze band laat je hart echt smelten. Meerdere mensen in de bioscoopzaal hebben wat zakdoekjes moeten gebruiken om de tranen te deppen, want Ik kies jou laat je hele jeugd opnieuw beleven. Tsja, hoe kan het ook anders als je al twintig jaar Pokémon ziet als een prachtige fandom die zo veel vreugde in je leven brengt?

Er waren wat kleine momenten in de film die ik had anders had willen zien, maar over het algemeen ben ik zo blij met het eindresultaat. De film was spectaculair, maar ook ingetogen. Sommige gebeurtenissen gingen wat snel, maar daarnaast is het zo knap dat ze zo’n groot verhaal in binnen twee uur kunnen stoppen. Ik kan als Pokémonfan alleen maar dankbaar zijn voor alle mooie herinneringen die ik aan deze serie/games/kaarten/merchandise/manga heb, want eens een Pokémontrainer, altijd een Pokémontrainer!

Naast de film werd op het begin nog drie filmpjes getoond van Pokémon Generaties, een serie (die je ook op YouTube kan zien) waarin je vele coole scènes ziet uit de games in geweldige animatiestijl. Daarbij kreeg iedereen na afloop van de film een code om de Pikachu uit de film in Pokémon Ultra Sun en Ultra Moon te krijgen en een speciale Pokémonkaart van Pikachu met de regenboogveer. Ik raad je van harte aan om deze film te kijken. Ook al volg je trouw de hele Pokémonwereld, of je bent een fan die een tijdje niks meer van Pokémon heeft gezien. Geloof me, dit ga je mooi vinden. De film draait nog maar drie dagen in de bioscoop, dus wees er snel bij als de bioscoopzalen nog niet zijn uitverkocht! En mocht je deze keer niet kunnen gaan, hoop ik dat je net zoals mij de film gaat kopen als hij eenmaal uit is op Blu-ray en DVD. Pokémon de film Ik kies jou is een prachtige film waar elke Pokémonfan van gaat houden.