Filmrecensie: Professor Layton en de Eeuwige Diva

Toen ik tijdens het Valentijnsdagweekend naar verschillende conventies ging in het teken van Japanse cultuur, keek ik ook nog een film, namelijk Professor Layton en de Eeuwige Diva, ook wel bekend van de games op de Nintendo DS. Ik heb de spellen zelf nooit gespeeld, maar hierin kan je veel puzzels oplossen. In de film is dit zeker terug te zien en na het zien van de film heb ik onwijs veel zin om de spellen van Professor Layton eens te gaan spelen!

EDSoundtrack

Professor Hershel Layton in een archeoloog op de universiteit van Gressenheller en is een meester in het oplossen van puzzels. De gelijkenissen van Sherlock Holmes zijn er zeker, maar Layton zegt zelf niet dat hij een detective is. Layton wordt vaak ingezet om mysteries op te lossen en daardoor maakt hij spannende avonturen mee, samen met zijn leerling Luke Triton. Ook krijgt het tweetal hulp van assistente Emmy Altava. Het avontuur begint wanneer de jonge zangeres Janice Quatlane vertelt dat ze de overleden geest van haar vriendin heeft gesproken, die in de huid is gekropen van een jong meisje. Professor Layton is meteen van plan om dit mysterie op te lossen en ze gaan naar het wereldberoemde operahuis Crown Petone, waar een spannend avontuur op ze te wachten staat…

professor_layton_en_de_eeuwige_diva-sambal-customcovers.nl

Hoewel ik alleen maar korte beelden heb gezien van de games van Professor Layton heb gezien, was de gamesfeer duidelijk te zien in de film. De groep van Layton staat vaak voor bepaalde problemen en puzzels die ze moeten oplossen, waarbij Layton op een vindingrijke manier een oplossing voor probeert te bedenken. Als kijker denk je echt mee met het gezelschap en probeer je net zo slim te zijn als de professor, maar hij wist me nog vaak te verbazen met de oplossingen van bepaalde puzzels in de film. Je leert al snel dat je op meerdere manieren moet kijken naar een probleem, waardoor je op gepaste wijze deze kan oplossen.

Het verhaal zelf beviel mij ook enorm. Er gebeurde vaak wat spannends, maar dit werd gevarieerd met interessante dialogen, hier en daar wat humor en karakteropbouw. Het is ook erg gaaf om te zien hoe spectaculairder het verhaal wordt. In het begin staat alles nog op een laag pitje, maar naarmate de film vordert, wordt het steeds spannender en vond ik het einde erg episch! De climax kon onvoorspelbare plotwendingen geven, waardoor je vaak werd verrast als de professor weer iets had opgemerkt waardoor de hele zaak duidelijker werd.

Professor-Layton-and-the-Eternal-Diva-images-5e3b5623-f8c8-47eb-804a-86505815250

De animatiestijl vond ik erg treffend en mooi, het kleurgebruik paste bij de tijdsgeest van het verhaal en de personages en achtergronden liepen goed in elkaar over. Ik vond de film een fijne combinatie tussen Sherlock en Indiana Jones, deze film is een wild avontuur waarbij je ook goed moet meedenken! De personages hadden stuk voor stuk hun eigen karakter en de band tussen professor Layton en Luke was heel hecht, Luke had echt bewondering voor zijn meester! Door de soundtrack krijg je ook echt de kriebels, die muziek is echt heel vet om te horen!

Professor Layton en de Eeuwige Diva is een prima film voor (jonge) speurneuzen, avonturiers en gameliefhebbers. Een uitstekend verhaal, de juiste spanningsopbouw, een kloppend geheel! Het is geen must om al wat games van Professor Layton gespeeld te hebben, maar ik vermoed wel dat het kijkplezier daardoor veel hoger is. Na deze film wil ik alleen maar meer zien van de professor en zijn leerling! De film is het herkijken zeker waard, wat ik ook zeker eens ga doen!