Filmrecensie: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Het Marvel-universum is nog lang niet klaar met toffe films (en nu ook series), fase 4 kan weer genoeg nieuwe superhelden introduceren! Shang-Chi is de eerste Aziatische superheld in het Marvel-universum, eigenlijk te bizar voor woorden dat dit nu pas gebeurt. Op het begin had ik nog weinig hype voor deze film aangezien ik er weinig over wist (en nog te veel was ondergedompeld in de Disney+ series), maar toen de film eenmaal uitkwam kon ik niet wachten om hem te zien. Tijdens de première op 1 september was ik in Parijs, maar toen ik thuis kwam ging ik meteen op zoek naar bioscooptickets! Is deze nieuwe Marvel-superheld een geweldige aanwinst voor de Avengers?

Bron: Disney.nl

Shang-Chi heeft een normaal leventje in San Fransisco met zijn goede vriendin en collega Katy, totdat hij een bijzondere brief krijgt die hem doet denken aan zijn verleden. Al snel wordt hij aangevallen door een groep criminelen die zijn gestuurd door zijn vader, een eeuwenoude krijger die tien ringen bezit die rouwt om zijn overleden vrouw. Shang-Chi gaat op avontuur met Katy, in de hoop om zijn vader te stoppen. Kan deze Kung-Fu krijger zijn verleden onder ogen komen?

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings is een meesterwerk van een film en behoort nu al tot een van mijn favoriete Marvel-film aller tijden. Marvel’s niveau is al aardig hoog, maar in deze film weten ze zichzelf weer te overtreffen! Deze film weet humor, actiescènes, tragische achtergrondinformatie en fenomenale locaties te combineren tot een fantastische film die de vierde fase van Marvel kan versterken. Dit is een film die mij constant wist te vermaken. Het ene moment kan je keihard lachen door de acties van Katy (Awkwafina), dan beland je weer in een scène vol martial arts gevechten en tot slot krijg je wat meer informatie over het verleden van Shang-Chi en zijn familieleden die de emoties van de personages perfect weten te weergeven.

Simu Lui als Shang-Chi is een fantastische acteur die een sympathieke superheld weet te zijn. Hij heeft veel geheimen, rouwt om zijn moeder, weet niet hoe hij zich moet gedragen rondom zijn familie en weet daarnaast nog vaak je te laten lachen. Hij is gelukkig niet een overdreven knappe man die steenrijk is, maar juist iemand waar veel Aziatische jongeren zich in kunnen vinden. De Aziatische cast wisselt Mandarijn af met Engels, en aan de aftiteling te zien zijn er genoeg Aziatische crewleden die de sfeer perfect en respectvol weten neer te zetten. Meng’er Zhang (de actrice die Xialing speelt) heeft zelfs een debuutrol in deze film, waardoor je kan zien dat Marvel ook veel nieuwe talenten van kleur een podium biedt. Marvel is nog niet op het niveau van inclusiviteit waar het hoort te zijn, maar ze zijn met deze film aardig op weg.

Bron: Filmtotaal

Ik was vooral onder de indruk van de martial arts. Alle gevechtsscènes gingen zo vloeiend en snel, en als deze film eenmaal op Disney+ verschijnt zou ik zo de film op vertraagde wijze willen afspelen om alle bewegingen te bekijken. Ik had het idee dat ik films met martial arts niet geweldig zou vinden, maar deze film bewijst het tegendeel. Het was zo adembenemend om al deze gevechten te zien, en ik kan niet wachten op alle gevechten in de toekomst waar Shang-Chi aan deelneemt.

Met nog twee after credit scènes raak je nog meer enthousiast over deze superheld, en kan ik niet wachten op de nieuwe verhaallijnen die kunnen voortkomen uit deze film. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings is een superheldenfilm die je omver blaast en die ik meerdere keren zou willen herkijken. Humor, actie, inclusiviteit en tragedie, deze film heeft het allemaal en laat zien dat Marvel nog genoeg leuks in petto heeft. Deze film verdient wat mij betreft een dikke 10!