Filmrecensie: Single all the way

Netflix had een aantal maanden geleden de eerste queer kerstfilm (The Happiest Season) naar hun streamingsdienst gehaald, alleen is deze helaas 11 december offline gehaald. De oplossing voor de personen die dit jaar weer een queer film wilden kijken? Single all the way! Dit is een gay Netflix original kerstfilm, en wellicht de kerstfilm waar veel queer kijkers om vroegen (de andere gay kerstfilm was namelijk gefocust op de coming out, terwijl dat liever niet de hoofdtoon is van een film over queer personages). Op 2 december kwam de film online, en toen ging ik er meteen voor zitten!

Bron: Filmvandaag

Peter (Michael Urie) is een social media manager met een vervelende baas, die in LA vooral veel passie heeft voor zijn planten. Zijn planten steunen hem bij de vele break-ups die hij heeft gehad, en elk jaar komt hij single bij zijn familie voor de feestdagen. Hij wil het dit jaar anders doen, en vraagt zijn beste vriend en huisgenoot Nick (Philemon Chambers) om mee te gaan als date. Peters moeder heeft al snel door dat Nick als goede vriend mee gaat, en ze heeft een blind date voor Peter geregeld. Ze hoopt dat Peter met deze blind date een relatie krijgt rond de kerst, alleen hebben andere familieleden het idee dat Peter en Nick voor elkaar gemaakt zijn, dus die doen er alles aan om de twee een stel te laten worden.

Wat Single all the way goed doet, is de nadruk niet te leggen op coming-outs of andere negatieve ervaringen van de LHBTI+ gemeenschap. Peter is out en proud, en is een hartverwarmende man met wat sassy humor en een ietwat ongemakkelijke, maar aandoenlijke houding. Hij is dol op zijn familie, die hij weinig ziet aangezien hij in LA woont. Alle liefde die hij in de tussentijd niet heeft gekregen, ontvangt hij dubbel zo hard tijdens de feestdagen. Iedereen is een goede support voor Peter en ze gunnen hem de liefde (en dan het liefst met Nick), maar Peter weet niet of dat de beste keus is. Hebben ze wel echte chemie, en wat nou als Nick alleen vriendschap voelt? Het is een vrij cliché verhaal waarbij het verhaal op de automatische piloot staat, maar die luchtigheid is juist perfect voor een kerstfilm. Daarbij is de film niet al te zoetsappig, en leef je echt met Peter en de rest mee.

Deze film kan de knusse queer kerstfilm zijn voor veel queer kijkers, hoewel het ook een beetje aanvoelt alsof Netflix deze film inzet voor het goede imago. Want laten we eerlijk zijn: als deze film ging over een man en een vrouw die elkaar als vrienden zien maar waarbij wel chemie is, zou ik de film zo links laten liggen. De kracht van de film ligt zozeer niet bij het verhaal, maar juist om de queer personages. Dit hoeft niet de pret te drukken, want het is juist heel goed dat Netflix deze stap neemt! Daarbij spelen nog andere acteurs mee, zoals Jennifer Coolidge (voor velen bekend als Stifflers mom) en Kathy Najimy (die de moeder van Peter speelt, en zo vaak vertelt over haar LGBTT hulpboek voor ouders (ja, daadwerkelijk die afkorting)). Die twee brengen zo veel energie in de film, en is de kerstsfeer flink aanwezig door de winterse setting en de vele kerstlichtjes.

Single all the way is een prima kerstfilm om dit jaar te kijken. Eindelijk een gay kerstfilm waarin seksualiteit wordt omarmd en de relaties in de film zo oprecht en hartverwarmend aanvoelen. De personages zijn leuk, de kerstsfeer zit er goed in en het einde weet je enorm te plezieren. Deze trend mag Netflix de komende tijd wel doorzetten! Deze kerstfilm krijgt van mij een mooie 8.