Filmrecensie: Sword Art Online Progressive – Aria of a Starless Night

Nu de bioscopen weer open zijn, probeer ik maar al te graag films uit te zoeken om te bezoeken. Aangezien ik zelf de anime van Sword Art Online heb gezien en de light novels en manga spaar, leek het mij een goed idee om de film te bekijken! Dit is een verhaal die je kan zien zonder enige voorkennis, aangezien de film het begin van het verhaal is, maar dan vanuit het perspectief van een ander personage. Ik had de eerste drie manga van Sword Art Online Progressive, dus ik kon met dat in gedachte de film gaan kijken! Is deze alternatieve verhaallijn van deze franchise een succes voor de bioscoop?

Bron: OtakuFeed

Asuna Yuuki is een ijverige leerling die moet dealen met de grote druk van haar ouders om de beste prestaties op school te leveren. Een goede vriendin op school, genaamd Misumi Tozawa, is de topleerling van de klas en leidt daarnaast nog een leven als fanatieke gamer. Asuna heeft hier bewondering voor, en Mito nodigt haar uit om Sword Art Online te spelen, een MMORPG waarin je in een fantasiewereld speelt, waarbij al je zintuigen werken in de game. Deze nieuwe game is de hype in de game-industrie, en Asuna test het spel uit wanneer haar broer op reis is. Daar ziet ze Misumi weer, die in het spel Mito heet. Het probleem is alleen dat ze niet kan uitloggen uit de game, en dat de enige manier om het spel te verlaten is door de 100 levels in de game te halen. Als je sterft in de game, is dat ook definitief, zelfs voor de echte wereld… Kan Asuna als beginnende gamer weten te overleven in deze gevaarlijke wereld?

Bron: AnimeGeek

Als fanatieke SAO-fan is het erg leuk om opnieuw naar het begin van het verhaal te gaan, aangezien deze film voornamelijk aflevering 1 en 2 is uit de anime. Dit keer niet vanuit het perspectief van Kirito, maar nu juist vanuit het perspectief van Asuna! Ook wordt er een extra personage toegevoegd aan de franchise, namelijk Mito, en worden er veel meer scènes toegevoegd die laten zien hoe Asuna zich voelde aan het begin van het verhaal. Aan het begin is ze nog niet gewend aan gamen en is ze vooral wat dramatisch en bang, wat je eventueel zou kunnen sturen. Ze heeft nog niet de pit die ze wat later in de anime heeft, maar dit uitgebreide verhaal geeft wel meer verdieping aan het personage. Mito is ook een intrigerend personage, ze is een sterk meisje met een zeis (terwijl ze aan het begin van de film koos voor een mannelijk uiterlijk). Voor de mangalezers: dit verhaal is deels de eerste volume, alleen worden personages in de manga pas aan het einde kort geïntroduceerd.

Er is genoeg actie te vinden in de film, Asuna heeft veel moeite met het overleven, maar krijgt als snel het vechten onder de knie. Mito weet haar goed te ondersteunen, en Kirito weet Asuna ook verder op weg te helpen. De actie werd goed weergeven, de animatiestijl is duidelijk om over naar huis te spreken. De personages gaan goed op in de achtergrond, het vormt een sterk geheel. Kijkers die gewend zijn aan de stijl van de anime hoeven niet teleurgesteld te raken, want de film is visueel erg sterk! Het enige wat ik wat minder vond was de badscène die erg aanvoelde als fanservice, maar gelukkig was dit iets minder extreem dan in de manga.

Als ik met een kritische blik naar de film kijk, was het nog niet een hoogstaande film, maar dat kan komen omdat de film het begin van het verhaal is van de franchise. De extra toevoegingen waren wel fijn, maar ik denk dat het verhaal pas goed tot zijn recht komt bij vervolgdelen. De tweede film is al aangekondigd en zal later in 2022 verschijnen, en het is de bedoeling dat er een hele filmreeks gaat komen waarin we de personages volgen. Hoewel ik niet dolenthousiast ben over deze film, is de kans groot dat ik het vervolg ook ga kijken als die in de bioscoop verschijnt!