Filmrecensie: The Eternals

De vierde fase van Marvel begint heel goed met verschillende series en de nieuwe superheld Shang-Chi, en vanaf vorige week is er een groep nieuwe superhelden die het universum van Marvel gaat betreden. De Eternals zijn krijgers die de mensheid beschermt tegen de Deviants, monsters die uit zijn op mensenvlees. Al duizenden jaren liepen ze over de aardbodem om de mensheid te beschermen, en sinds kort mengen ze zich met de samenleving. De Deviants leken uitgestorven te zijn, maar nu ze in sterkere vorm terug zijn, moet de groep bij elkaar komen om de mensheid te redden, maar krijgen ze dat wel voor elkaar? Ik had niet al te hoge verwachtingen over de film aangezien ik het aantal personages iets te groot vond, maar wellicht kunnen ze een mooie aanwinst zijn voor het Marvel-universum. Is The Eternals de moeite waard om te kijken?

Bron: Superguide

Marvel slaat een nieuwe weg in met een nieuwe groep superhelden, die de afgelopen eeuwen zich vrij afzijdig hebben gehouden van de mensheid. Ze mogen alleen zichzelf tonen als de Deviants aanvallen, maar menselijke conflicten (of met buitenaardse wezens) zijn voor hen niet irrelevant. De tien Eternals hebben elk hun eigen sterke gave, en moeten elkaar weer zien als Deviants terug lijken te komen. Ze doen dit allemaal Arishem, de leider van de Eternals die grote plannen heeft voor de planeet aarde. De film begint met de aankomst van de Eternals op de planeet aarde, zo 5000 jaar voor Christus. Ze hebben dus eeuwen doorstaan en de mensheid beschermd, en gaandeweg de jaren zijn ze allemaal hun eigen weg gegaan. Tussen de hedendaagse scènes waarin de groep met elkaar herenigt en meer leert over hun oorsprong, zie je flashbacks uit het verleden waardoor je de personages beter leert kennen. De meer dramatische scènes en de interactie tussen de nieuwe superhelden wordt afgewisseld met spannende actiescènes. De climax van het verhaal was bevredigend, maar had nog niet het wow-effect wat ik van Marvel gewend ben.

Bron: Marvel

Een uitdaging is om een enorme binding te hebben met bijna tien nieuwe personages in tweeënhalf uur, want meestal geeft Marvel een introducerende film over één superheld, terwijl het nu over een hele groep gaat. Nu heeft Marvel een aardige poging gedaan om je te laten geven om de Eternals, maar het wil nog niet helemaal lukken. Qua persoonlijkheden vond ik de groep een prettig team, aangezien er een grote verscheidenheid is aan karaktertrekken. Ook is er een doof personage (die in het echt ook doof is), meerdere personages van kleur en Marvel heeft met deze film de eerste homoseksuele superheld geïntroduceerd. Iets wat veel eerder had gemogen, maar fijn dat het nu eindelijk gaande is. Ik vond het daarbij interessant om te zien wat zo’n lange tijd op aarde doet met je, en hoe verschillend de personages hierop reageerden. Daarnaast heeft elke superheld een eigen kracht, maar dat was soms een beetje tenenkrommend. Een superheld (Ikaris) is de Marvel-variant op Superman, en Makkari is de vrouwelijke versie van de Flash. Hoewel dit gezien kan worden als een dikke middelvinger naar DC, was het voor mij eerder een mislukte poging om rivaliserende superhelden te overtreffen. Jammer, want Marvel kan genoeg andere superkrachten bedenken om toe te passen op de personages!

Hoewel ik niet omver geblazen ben door de Eternals en hun missie om de aarde te redden, ben ik wel erg benieuwd naar de volgende films waar deze personages in komen. Zo zijn er twee after credit scenes waar ik stomverbaasd over was, en achteraf had ik zo veel vragen. Ik kan daarom niet wachten om meer te zien van Marvel, want deze film is wel essentieel voor de nieuwe avonturen die gaan komen. The Eternals is niet de superheldenfilm die kan tippen aan de huidige Marvel-films en series, maar het maakt je nieuwsgierig naar nieuwe avonturen van een groep aan superhelden. Deze film krijgt van mij een keurige 7.5!