Filmrecensie: The New Mutants

20th Century Fox heeft met de X-Men films soms prima films gemaakt, maar ik hoorde al niet al te goede verhalen over Dark Phoenix. The New Mutants zou ook een film zijn in het X-Men universum, en misschien kon dit verhaal nieuw lezen inblazen met vijf jonge mutanten vol potentie. De productie deed alleen ontzettend lang over deze film, dus ik had mijn verwachtingen maar laag gezet. Doordeweeks draaien films vrij goedkoop in de ochtend, dus toen besloot ik deze film toch een kans te geven.

Danielle wordt wakker in een ziekenhuis, omdat zij de enige overlevende is van een groot ongeluk bij haar reservaat. Haar vader en haar buurtbewoners zijn allemaal overleden, alleen heeft zij geen schrammetje. Ze krijgt te horen van Dr. Reyes dat ze een mutant is en speciale gaven heeft, alleen weten ze nog niet wat. Danielle leert vier andere jonge mutanten kennen, die net zoals haar zijn opgesloten op het terrein van het ziekenhuis. Dr. Reyes probeert de jongeren te helpen met het in toom houden van hun krachten, maar de pubers worden flink op de proef gesteld wanneer er gevaarlijke dingen gebeuren…

The New Mutants is een superheldenverhaal met lichte horrorelementen, maar het weet geen topper te zijn op elk genre dat de film probeert aan te vinken. De opzet van de film is vrij simpel: vijf jongeren met superkrachten in een soort gesticht, een dokter met goede bedoelingen en meer en meer gevaren waarbij de jongeren hun grootste angsten tegenkomen. De film is voor 16+, maar eerlijk gezegd wist het niet te tippen aan de ijzingwekkende situatie in horrorfilms. Desondanks zijn er wel wat creepy scènes die de spanning in het verhaal houden, terwijl dit wordt afgewisseld met gesprekken tussen de jongeren zodat ze elkaar beter leren kennen.

Bron: Twentieth Century Studios

De jongeren zelf hebben stuk voor stuk interessante krachten die veel mogelijkheden hebben. Zeker de krachten van het Russische meisje Illyana wisten me vaak te verbazen, en de verschillende persoonlijkheden van de pubers weten goed op elkaar in te spelen. Je krijgt niet een bom aan informatie over alle personages, maar ze weten er een opbouw in te geven waardoor je elk personage na elkaar meer begrijpt. Een queer relatie komt ook nog voorbij, maar ik had meer het idee dat romantiek toegevoegd moest worden als extra element voor in de film. De uiteindelijke oplossing voor het probleem was erg overduidelijk, waardoor ik me een beetje stoorde aan de mate van intelligentie van de pubers. Het acteerwerk was gelukkig vrij prima, hoewel de accenten in pieken en dalen aanwezig waren.

Hoewel deze film op sommige vlakken mij zeker wist te verbazen, was het geen hoogstaande film. De spanning was oké, de acteurs deden het goed en een paar openbaringen op het einde van het verhaal waren wel tof opgezet. Achteraf heb ik alleen niet het idee dat vervolgdelen nodig zijn, maar aan de andere kant is het jammer dat deze personages met veel indrukwekkende krachten hierna niet meer zullen verschijnen. Als je de bioscopen in deze tijden wilt steunen, kan ik je de film in ieder geval wel aanraden, zo lang je verwachtingen maar niet al te hoog zijn. The New Mutants krijgt van mij een bescheiden 6.5.