Filmrecensie: The Secret Garden

Mijn moeder is net als ik een fanatieke lezer (zij werkt zelfs bij de bibliotheek) en is een groot fan van het boek De geheime tuin, welke ze ook in een geïllustreerde editie heeft. Dit werk is al eerder verfilmd, maar in 2020 is een nieuwe boekverfilming uitgekomen met onder andere Colin Firth. Ik heb het boek zelf een jaar geleden gelezen, dus niet alle details had ik nog in mijn hoofd zitten, maar de grote verhaallijn had ik wel te pakken. Het leek me een vrij rustige maar mooie film, en afgelopen weekend hadden we hem gezien in de bioscoop! Is deze boekverfilming het kijken waard, om kan je het beter houden bij het boek?

Mary Lennox is een tienjarig meisje die met haar ouders in India woont, maar daar komt verandering in als haar ouders komen te overlijden. Ze wordt naar Engeland gestuurd, waar ze komt te wonen bij het landgoed van haar oom, die na de dood van zijn vrouw een vrij nukkige man is. Mary gaat overdag de omgeving van het landgoed verkennen, waardoor ze een magische tuin ontdekt vol prachtige bloemen en planten. Midden in de nacht wordt ze alleen vaak wakker door geschreeuw, wat haar neef Colin blijkt te zijn, die ziek is en niet kan lopen. Mary bedenkt een plan zodat Colin ook de magische tuin kan ontdekken, hoewel de huishouding en de oom van Mary willen dat Colin in bed blijft liggen. Kan Mary haar zieke neef uit bed krijgen en naar de tuin brengen?

The Secret Garden is een kalme film die op prachtige wijze de schoonheid van de natuur verbeeld. Mary is op het begin maar een verwend meisje die moet wennen aan het leven in Engeland, ze ziet zelfs de dienstmeid aan voor haar persoonlijke slaaf wanneer ze haar ontmoet. Ze wil niet naar school, dus trekt ze er overdag op uit om de omgeving te ontdekken, waardoor ze een eenzame hond tegenkomt. Deze opkomende vriendschap zorgt ervoor dat ze een geheime tuin ontdekt, die ontzettend mooi en vredig is. Als ze eenmaal het geheim van het landgoed ontdekt en haar neef ontmoet, besluit ze hem te helpen. De karakterontwikkeling van Mary is erg prettig om te zien, omdat ze van een vervelend meisje omslaat naar een liefhebbend en zorgzaam meisje die geniet van de natuur en de mensen om haar heen.

Vooral de tuin is beeldschoon, en wordt ook op magische wijze getoond. Het lijkt net alsof de tuin reageert op de emoties van de bezoekers, waardoor je je kan afvragen of de tuin werkelijk magie bevat, helemaal als Mary ontdekkingen doet over haar overleden tante en moeder. Er zijn behoorlijk wat aanpassingen gemaakt als je het vergelijkt met het boek, maar ik vond dit niet storend. Het is een ietwat ander verhaal, maar zet je juist aan het denken of het de magie van de tuin de verbeelding is van de personages, of dat er daadwerkelijk magie is. Als kijker kan je hierin zelf je eigen conclusies trekken, wat ik wel zijn charme vond hebben. Het verhaal is daarentegen wel wat traag opgebouwd, maar dat past bij de setting. Er wordt veel gebruik gemaakt van close-ups, maar de focus is vooral gelegd op de wonderbaarlijke natuur en de positieve effecten ervan.

De acteurs vond ik stuk voor stuk erg geschikt voor de rollen. Dixie Egerickx is een geloofwaardige Mary die gaandeweg de film steeds sympathieker wordt, maar ze wordt ook bijgestaan door liefdevolle personages zoals Dickon (Amir Wilson, die ook bekend staat als de hoofdpersoon van The Letter for the King) en Colin (Edan Hayhurst). Het is een erg aandoenlijke vriendengroep, die wordt bijgestaan door een zeer lieve hond die hun nader tot elkaar brengt. Colin Firth als de nukkige oom van Mary was ook erg sterk, net zoals het personeel van het huis. Het zijn personages die je allemaal stuk voor stuk in je hart sluit, waardoor de film de sfeer van het boek goed weet vast te pakken. De film weet je ook door thema’s als vriendschap, rouw en positiviteit te ontroeren, het kan de kijker veel hoopvolle boodschappen meegeven.

The Secret Garden is een vrij rustige film met wat aanpassingen wat betreft het boek, maar laat de schoonheid van de natuur voor de volle 100% zien. Ik wilde gewoon ook in de tuin rondlopen, want het was erg schitterend. Na het zien van de film zit je nog wel met wat vragen wat betreft de magie van de tuin, maar ikzelf kon dat wel waarderen. Het is geen hoogstaande film, maar een aanrader als je houdt van mooie films die je een goed gevoel geven. De film krijgt daardoor van mij een 7.5 en als je hebt genoten van het boek, ben ik er van overtuigd dat je deze andere versie als film ook kan waarderen.