Filmrecensie: Weathering with you

Op Facebook kwam ik laatst een winactie tegen van Animeazing, een blog over anime en meer. Er werden kaartjes verloot voor Weathering with you en ik was een van de winnaars! Deze film is van de makers van Your Name, een prachtige animefilm die vele prijzen in de wacht heeft gesleept. Ik had daardoor hoge verwachtingen over deze nieuwe film, dus samen met mijn fangirl bekeken we de film in de bioscoop.

Hodaka is weggelopen van huis en reist naar Tokyo, waar hij een baantje probeert te vinden. Dit lukt alleen niet als zestienjarige die gewoon naar school moet, maar gelukkig kan hij terecht bij Keisuke Suga, die artikelen schrijft voor een occult tijdschrift. Hodaka leert door dit baantje over zonnemeisjes, die het weer kunnen manipuleren en kunnen zorgen voor zonneschijn. Hodaka ontmoet uiteindelijk Hina, die zonneschijn tevoorschijn kan toveren. Dit zonnemeisje zorgt ervoor dat Hodaka ophemelt en samen starten ze een bedrijfje voor mensen die zonneschijn willen in het regenachtige Tokyo. Het regent namelijk al maanden in Tokyo, en dat in de zomer! Maar heeft deze gave niet een prijs?

Er is zo veel te zeggen over deze film, ik kan in ieder geval zeggen dat deze film zeker tipt aan Your Name! De animatiestijl is ten eerste weer heel indrukwekkend. Het verhaal speelt zich af in Tokyo, die erg realistisch is afgebeeld. Sterker nog, we herkenden zelfs bepaalde buurten van Tokyo door de film heen, aangezien we er vorig jaar waren op vakantie. Zo gaaf dat een animatiefilm toch heel sterk realistische plekken kan overbrengen op de kijker! Ik had helemaal heimwee naar Japan tijdens het kijken van deze film, maar ik keek ook mijn ogen uit wanneer het magische element (de regen stoppen) naar voren komt. De beelden zijn dan enorm kleurrijk, en dat in het grauwe Tokyo waar het al weken lang aan het regenen is.

De film vond ik stukke spannender dan Your Name. Gaandeweg het verhaal merkte ik de gevaren van Hina’s gave en zat ik richting het einde vol spanning in mijn stoel. Ik hoopte zo dat het verhaal goed eindigde! Deze film laat ook goed zien hoe het weer een complete stad kan veranderen. Een periode vol regen heeft extreme gevolgen en het was erg aangrijpend om te zien hoe Tokyo daaronder leidde. De makers hadden daardoor toch een ecologisch tintje toegevoegd aan de film, wat zeker een mooie toevoeging is.

De personages vond ik heel sympathiek. Hodaka is een jongen die zijn eigen weg moet vinden in de wereld, aangezien hij is weggelopen van huis. Hij weet niet wat hij later wil doen en heeft geen enkel plan als hij in Tokyo is, maar hij nestelt zich in een prettige omgeving. Hina is een personage waar je hoe dan ook veel om geeft. Ze is een jonge meid die zorgt voor haar broertje en zonneschijn kan opwekken, maar je ziet ook dat haar zonnige leventje niet zo rooskleurig is als het lijkt. Ook vond ik Keisuke Suga een heel gelaagd personage die meer emotie bevat dan je in eerste instantie verwacht. Aan het einde van de film had ik met elk personage een grote band en wilde ik haast geen afscheid van ze nemen.

Tot slot de muziek van RADWIMPS die weer fenomenaal is. Het past zo bij de sfeer van de film en maakte vele scènes vele malen spectaculairder. Ja, Weathering with you heeft echt alleen maar pluspunten. Een erg emotioneel, mooi en spannend verhaal, personages die je hart veroveren, een prachtige animatiestijl, een toffe setting met unieke weersomstandigheden en bijpassende muziek. Weathering with you is nog maar even te zien in de bioscoop, dus je moet er snel heen gaan! Het is een enorme aanrader, zeker om te zien op het grote scherm.