Filmrecensie: Words bubble up like soda pop

Ik ben een erg fan van het feit dat Netflix steeds meer anime laat streamen op hun platform. Zo hebben we al verschillende series (waarvan sommige door Netflix zelf gemaakt zijn), maar bijvoorbeeld ook de Studio Ghibli films die er sinds vorig jaar op staan. Words bubble up like soda pop is een vrij nieuwe film die gelijkmatig met de release in Japanse bioscopen op Netflix verscheen. Hoe is deze zomerse film over haiku’s en muziek?

Bron: Netflix

Cherry is een nogal stille jongen. Hij draagt vaak een koptelefoon en werkt in het bejaardentehuis bij het winkelcentrum, maar daarnaast is hij ook een groot liefhebber voor het maken van haiku’s en heeft hij er talent voor. Smile is een meisje die erg bekend is in het online leven, maar in het dagelijks leven zich schaamt voor haar beugel en altijd een mondkapje draagt om haar hazentanden en beugel te verbergen. De twee leren elkaar door een misverstand kennen en besluiten de zoektocht van een oude bejaarde man naar een lp op te pakken, wat de twee dichter naar elkaar brengt. Het zomerfestival in de stad is in aantocht, maar wat Smile niet weet is dat Cherry binnenkort gaat verhuizen…

Bron: Cine.nl

Words bubble up like soda pop is een lekker zomers en loom avontuur waarbij je in alle rust kan genieten van een teder en schattig verhaal over twee pubers die een bejaarde man proberen te helpen. De animatiestijl weet zich wat af te zetten van de normale animestijlen. De lijnen zijn vrij dun en het kleurgebruik is lekker flets en opvallend, wat erg past bij de setting van het winkelcentrum en de zomer. Het verhaal is niet bepaald spectaculair, maar juist die rustige sfeer en de prille romantiek tussen Cherry en Smile is juist hartverwarmend. De haiku’s vond ik ook een mooie toevoeging, hoewel je de schoonheid ervan minder snapt als je geen Japans verstaat/spreekt. Ik heb zelf de versie gekeken met ondertiteling, dus ik kan niet oordelen over de Engelse nasynchronisatie.

Bron: Anime News Network

Cherry en Smile zijn twee aandoenlijke pubers. Cherry is wat afstandelijk in de omgang. Hij zet vaak zijn koptelefoon op en is niet iemand die heel makkelijk is qua sociaal contact, maar als het erop aankomt weet hij zichzelf erg goed uit te drukken en te laten zien wat anderen voor hem betekenen. Zijn liefde voor haiku’s is aanstekelijk, en Smile is een enthousiast meisje met een verlegen kant. Zij is namelijk een internetsensatie door de livestreams die ze houdt, maar dan wel met een mondkapje op. Ze schaamt zich enorm voor haar beugel en haar grote voortanden, terwijl haar fans dat juist zo leuk aan haar vinden. Ze weet Cherry aan het werk te zetten en hem uit zich schulp te laten kruipen, waardoor ze elkaar goed aanvullen.

Words bubble up like soda pop is een mooi verhaal over de zomer, eerste liefdes, onzekerheden, poëzie en het helpen van mensen die het nodig hebben. Het is geen hoogstandje, maar is juist ideaal voor een Netflix-avondje in de zomer als het geen lekker weer is. Zo haal je de zomer zelf in huis en kan je genieten van een warm avontuur! Deze film krijgt van mij een mooie 8.